Page 138 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Documenta 12
P. 138
have decided for the second year students to try to reach this target through
project-based work. The goal of the project work was to produce a video with
the content that should be related to responsible behaviour. In their videos
students had to show two situations – the present situation that they were
displeased with and a situation that would be desired. They presented vide-
os to their classmates and professor. After watching videos, we have discussed
about the presented problematics. In this way, they had a chance to unobtru-
sively note one another to a better and more responsible behaviour.
Key words: project-based work, responsible behaviour, motivation, creativity
ideas, video

Jožica Jožef Beg
O kulturni zavesti gimnazijcev

Prispevek prinaša nekatere ugotovitve iz raziskave o razvijanju ključnih zmož-
nosti pri pouku književnosti, ki je potekala spomladi 2011 in 2013 na vzorcu 471
dijakov iz trinajstih gimnazij, ki so sodelovali v vseh fazah raziskave. Namen
raziskave je bil ugotoviti, kako dijaki zaznavajo samoučinkovitost in spremi-
138 njajo stališča o pouku književnosti v razmiku dveh let, kako se njihove samo-
zaznave ujemajo z dosežki pri literarnem branju in kako se ocene ter dosežki
dijakov ujemajo s samoocenami učiteljev. Rezultati so pokazali, da je napre-
dek v dosežkih v dveh letih relativno nizek in ni skladen z zaznavanjem samo-
učinkovitosti, ki je v tretjem letniku ostalo na podobni ravni, kot je bilo v iz-
hodiščnem stanju v prvem letniku. Več sprememb je bilo na področju stališč,
vendar ne vedno v pozitivno smer. Slednje velja tudi za kulturno zavest in iz-
ražanje. Ocene dijakov in njihovi dosežki se razhajajo tudi z ocenami učiteljev,
ki po lastnih izjavah dajejo prednost sporazumevanju v maternem jeziku, kul-
turno zavest pa krepijo predvsem s projektnim delom. Ker je tudi preizkus zna-
nja pokazal šibko poznavanje kulturnih okoliščin, sklepamo, da so dijaki svo-
jo samoučinkovitost v tretjem letniku ocenili realneje, vendar pa v dveh letih
na področju kulturne zavesti niso napredovali. Statistično nepomembna raz-
lika med stališči dijakov v prvem in tretjem letniku kaže na to, da se odnos do
kulture in umetnosti izoblikuje že do vstopa v srednjo šolo. Rezultat je lahko
tudi posledica dejstva, da ocenjevanje kulturne zavesti ni vključeno v maturi-
tetno preverjanje, torej učitelji razvijanja kulturne zavesti ne doživljajo kot po-
membno nalogo.
Ključne besede: kulturna zavest, samoučinkovitost, stališča, književnost,
gimnazija

Cultural awareness of students in gymnasium

The paper introduces the results of the empirical research on the evolvement
of key competences in literary classes, which was conducted twice (2011 and

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143