Page 236 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes 31
P. 236
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju danes
ja, ki vplivajo na kakovostno predšolsko vzgojo oz. jo določajo. Ta področ-
ja so standardi in program; zaposleni in delovni pogoji; vključenost star-
šev in širšega okolja; spremljanje in evalvacija; predpisi ter pravičnost oz.
enake možnosti (Devjak idr., 2012; Starting strong III, 2012; Vonta, 2009).
V Sloveniji se glede ugotavljanja kakovosti ravnamo predvsem po modelu
ugotavljanja kakovosti, ki so ga opredelile L. Marjanovič Umek, U. Feko-
nja, T. Kavčič in A. Poljanšek. Model vključuje področja oz. ravni ugotav-
ljanja kakovosti, in sicer strukturno raven (materialni, organizacijski in
drugi objektivni pogoji), posredno raven (zadovoljstvo in sodelovanje med
zaposlenimi, strokovno usposabljanje, sodelovanje s starši in z drugimi in-
stitucijami) ter procesno raven (načrtovanje in izvajanje kurikula) (Marja-
novič Umek idr., 2002, Marjanovič Umek, 2011). Ker so strokovni delavci
in njihovo usposabljanje eden izmed dejavnikov, ki vplivajo na kakovostno
predšolsko vzgojo, je pozornost, usmerjena v njihov profesionalni razvoj,
upravičena.
Kurikularna načela pri pouku na srednješolski ravni
Načela Kurikula za vrtce na Srednji vzgojiteljski šoli in gimnaziji Ljubljana
obravnavamo v 1. in 4. letniku, in sicer pri predmetu Kurikulum oddelka
v vrtcu. Za dijake so kurikularna načela zelo zahtevna in težko razumljiva
snov. Brez učiteljevega posredovanja si tudi ne zmorejo predstavljati, kako
se jih uresničuje v praksi. Zato kurikularnim načelom ne namenjamo po-
zornosti le pri pouku, temveč organizatorja praktičnega usposabljanja na
šoli usmerjata dijake, da so nanje pozorni tudi na praksi v vrtcu – s prime-
ri jih zabeležijo v dnevnik praktičnega usposabljanja. Tako lahko dosežemo
boljše razumevanje in tudi uporabo znanja pri neposrednem delu z otroki v
vrtcu ter pri izvedbi in zagovoru izpitnih nastopov (četrti predmet poklic-
ne mature). V nadaljevanju bova predstavili, kako dijakom pri pouku prib-
ližamo kurikularna načela – njihov pomen in konkretno uresničevanje v
vrtcu. Zajeli bova le tista kurikularna načela, ki so obravnavana v raziskavi.
Načelo demokratičnosti in pluralizma:
Dijakom pri obravnavi tega kurikularnega načela pojasnimo:
– da lahko starši izbirajo med različnimi programi, ki jih določa
Zakon o vrtcih (dnevni, poldnevni, krajši);
236
ja, ki vplivajo na kakovostno predšolsko vzgojo oz. jo določajo. Ta področ-
ja so standardi in program; zaposleni in delovni pogoji; vključenost star-
šev in širšega okolja; spremljanje in evalvacija; predpisi ter pravičnost oz.
enake možnosti (Devjak idr., 2012; Starting strong III, 2012; Vonta, 2009).
V Sloveniji se glede ugotavljanja kakovosti ravnamo predvsem po modelu
ugotavljanja kakovosti, ki so ga opredelile L. Marjanovič Umek, U. Feko-
nja, T. Kavčič in A. Poljanšek. Model vključuje področja oz. ravni ugotav-
ljanja kakovosti, in sicer strukturno raven (materialni, organizacijski in
drugi objektivni pogoji), posredno raven (zadovoljstvo in sodelovanje med
zaposlenimi, strokovno usposabljanje, sodelovanje s starši in z drugimi in-
stitucijami) ter procesno raven (načrtovanje in izvajanje kurikula) (Marja-
novič Umek idr., 2002, Marjanovič Umek, 2011). Ker so strokovni delavci
in njihovo usposabljanje eden izmed dejavnikov, ki vplivajo na kakovostno
predšolsko vzgojo, je pozornost, usmerjena v njihov profesionalni razvoj,
upravičena.
Kurikularna načela pri pouku na srednješolski ravni
Načela Kurikula za vrtce na Srednji vzgojiteljski šoli in gimnaziji Ljubljana
obravnavamo v 1. in 4. letniku, in sicer pri predmetu Kurikulum oddelka
v vrtcu. Za dijake so kurikularna načela zelo zahtevna in težko razumljiva
snov. Brez učiteljevega posredovanja si tudi ne zmorejo predstavljati, kako
se jih uresničuje v praksi. Zato kurikularnim načelom ne namenjamo po-
zornosti le pri pouku, temveč organizatorja praktičnega usposabljanja na
šoli usmerjata dijake, da so nanje pozorni tudi na praksi v vrtcu – s prime-
ri jih zabeležijo v dnevnik praktičnega usposabljanja. Tako lahko dosežemo
boljše razumevanje in tudi uporabo znanja pri neposrednem delu z otroki v
vrtcu ter pri izvedbi in zagovoru izpitnih nastopov (četrti predmet poklic-
ne mature). V nadaljevanju bova predstavili, kako dijakom pri pouku prib-
ližamo kurikularna načela – njihov pomen in konkretno uresničevanje v
vrtcu. Zajeli bova le tista kurikularna načela, ki so obravnavana v raziskavi.
Načelo demokratičnosti in pluralizma:
Dijakom pri obravnavi tega kurikularnega načela pojasnimo:
– da lahko starši izbirajo med različnimi programi, ki jih določa
Zakon o vrtcih (dnevni, poldnevni, krajši);
236