Page 229 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes 31
P. 229
povezanost dejavnikov z dosežki učencev pr i kemiji v r azisk avi timss 2011

miji se učijo veliko zanimivega in jo imajo radi). Za te učence je pomembno
tudi, koliko so samozavestni pri učenju kemije ter koliko sodelujejo pri po-
uku kemije. Podana stališča pa niso neposredno povezana z dosežki iz ke-
mije za učence, ki so se umestili v mejnike nizke, srednje in visoke ravni
(Svetlik, 2016).

Zaključek
V raziskavi TIMSS 2011 izkazano znanje kemije osmošolcev v Sloveniji je
zelo dobro. Posamezne naloge so se umestile v mejnike znanja drugače od
mednarodne umestitve. Umestitev naloge se razlikuje glede vsebine, ko-
gnitivnega področja in tipa naloge. Povezanost stališč in dosežkov pri ke-
miji se izkazujejo v rezultatih TIMSS le med učenci z najvišjimi dosežki pri
kemiji. Z linearno regresijsko analizo smo ugotovili, da so podana stališča
učencev – naklonjenost učenju kemije, samozavest pri učenju kemije in so-
delovanje učencev pri pouku kemije – statistično značilno povezana z do-
sežki iz kemije le pri učencih, umeščenih v mejnik najvišje ravni znanja.
Čeprav med učenci, ki so se umestili nižje od mejnika najvišje ravni zna-
nja, ni statistično pomembnih razlik med njihovimi stališči in dosežki, so
njihova stališča do učenja kemije podobna kot v skupini učencev, umešče-
nih v mejnik najvišje ravni znanja. S padanjem dosežka iz kemije po mejni-
kih znanja se povečujejo deleži učencev, ki imajo do učenja kemije negativ-
na stališča. V skupini učencev, umeščenih v mejnik nizke ravni znanja, je
že skoraj petina učencev, ki so popolnoma prepričani, da jim kemija ne gre,
da so pri njej neuspešni, da je zanje težja kot drugi predmeti, da ne zmore-
jo rešiti najzahtevnejših nalog in da so pri kemiji pogosto zmedeni. Našteto
kaže na nizko samopodobo učencev, ki so pri učenju kemije manj uspešni.
Glede podobne povezave med dosežki in stališči učencev, ki so pri učenju
kemije zelo uspešni, študija za srednje in manj uspešne učence lahko naka-
zuje, da bi bilo pri teh učencih koristno razvijati pozitiven odnos do pred-
meta. Pri pouku kemije je potrebno posvetiti več pozornosti tudi učencem,
ki dosegajo najvišje rezultate, da bodo kos kasnejšim izzivom v življenju.

Literatura

Achievement Scales. V M. O. Martin in I. V. S. Mullis (ur.), Methods and Pro-
cedures in TIMSS and PIRLS 2011 (357 – 369). Mullis, Chestnut Hill, MA:
TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

229
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234