Page 196 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes 31
P. 196
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju danes
zastopan v podobno nizki meri (okrog 16 %), kljub temu pa je vidno mini-
malno naraščanje glede na starost učencev. Ker so udeleženci, ki so v višji
meri ponazorili ulomek s pomočjo konceptualnega tipa, starejši, to sovpa-
da s tujo raziskavo (Alibali in Crooks, 2014), ki pravi, da je konceptualno
znanje tisto, ki se razvija dlje časa.
V nadaljevanju smo uporabili le risbe z ustreznimi reprezentacijami
ulomka. Pri teh risbah smo primerjali tip znanja glede na pravilnost vred-
nosti številskega izraza ( Podatki so navedeni v spodnji tabe-
li (Tabela 9).
Tabela 9: Število (f) in strukturni odstotki (f %) tipa znanja glede na pravilno vrednost izraza.
pravilna nepravilna ni mogoče skupaj
vrednost vrednost določiti
proceduralno f f% f f% f f%
konceptualno 447 63,2 171 24,2 f f% 707 100
ni mogoče do- 172 95,0 7 3,9 89 12.6 181 100
ločiti 2 1,1
skupaj 00 1 0,5 220 100
219 99,5
619 55,9 179 16,2 1108 100
310 28,0
Podatki v zgornji tabeli potrjujejo, da obstaja povezava med upora-
bo konceptualnega tipa znanja ter pravilnostjo rezultata, saj so v primeru
uporabe konceptualnega tipa znanja udeleženci v kar 95 % z risbo prikazali
tudi pravilno vrednost številskega izraza. Tisti, ki pa so uporabili procedu-
ralni tip znanja, so, glede na navedeno, v večjem deležu prikazali napačno
vrednost. Tako lahko zaključimo, da je uporaba konceptualnega tipa zna-
nja tista, ki vodi k ustreznejšim risbam podanega številskega izraza z delom
celote, kar je v skladu z drugimi raziskavami (npr. Rittle-Johnson in Siegler,
1998; Lipovec, Podgoršek in Antolin Drešar, 2015).
Sklep
V raziskavi smo ugotovili, da reprezentacije številskega izraza z ulomkom,
ki so jih izdelali udeleženci, niso vedno ustrezne. Predlagamo, da se v učni
proces uvede več risb, ki jih konstruirajo učenci sami na osnovi simbolnih
zapisov. Učitelju bodo lahko risbe v pomoč pri vpogledu v učenčevo mate-
matično razumevanje, učencu pa bodo služile kot pomembna dopolnitev
njegove konceptualne sheme.
196
zastopan v podobno nizki meri (okrog 16 %), kljub temu pa je vidno mini-
malno naraščanje glede na starost učencev. Ker so udeleženci, ki so v višji
meri ponazorili ulomek s pomočjo konceptualnega tipa, starejši, to sovpa-
da s tujo raziskavo (Alibali in Crooks, 2014), ki pravi, da je konceptualno
znanje tisto, ki se razvija dlje časa.
V nadaljevanju smo uporabili le risbe z ustreznimi reprezentacijami
ulomka. Pri teh risbah smo primerjali tip znanja glede na pravilnost vred-
nosti številskega izraza ( Podatki so navedeni v spodnji tabe-
li (Tabela 9).
Tabela 9: Število (f) in strukturni odstotki (f %) tipa znanja glede na pravilno vrednost izraza.
pravilna nepravilna ni mogoče skupaj
vrednost vrednost določiti
proceduralno f f% f f% f f%
konceptualno 447 63,2 171 24,2 f f% 707 100
ni mogoče do- 172 95,0 7 3,9 89 12.6 181 100
ločiti 2 1,1
skupaj 00 1 0,5 220 100
219 99,5
619 55,9 179 16,2 1108 100
310 28,0
Podatki v zgornji tabeli potrjujejo, da obstaja povezava med upora-
bo konceptualnega tipa znanja ter pravilnostjo rezultata, saj so v primeru
uporabe konceptualnega tipa znanja udeleženci v kar 95 % z risbo prikazali
tudi pravilno vrednost številskega izraza. Tisti, ki pa so uporabili procedu-
ralni tip znanja, so, glede na navedeno, v večjem deležu prikazali napačno
vrednost. Tako lahko zaključimo, da je uporaba konceptualnega tipa zna-
nja tista, ki vodi k ustreznejšim risbam podanega številskega izraza z delom
celote, kar je v skladu z drugimi raziskavami (npr. Rittle-Johnson in Siegler,
1998; Lipovec, Podgoršek in Antolin Drešar, 2015).
Sklep
V raziskavi smo ugotovili, da reprezentacije številskega izraza z ulomkom,
ki so jih izdelali udeleženci, niso vedno ustrezne. Predlagamo, da se v učni
proces uvede več risb, ki jih konstruirajo učenci sami na osnovi simbolnih
zapisov. Učitelju bodo lahko risbe v pomoč pri vpogledu v učenčevo mate-
matično razumevanje, učencu pa bodo služile kot pomembna dopolnitev
njegove konceptualne sheme.
196