Page 153 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes 31
P. 153
metodologija in nekateri vsebinski poudarki crp

Primerjava značilnosti knjižničnih sistemov v izbranih državah, s po-
udarkom na splošnih in šolskih knjižnicah, je prav tako pokazala določe-
ne dejavnike, ki podpirajo njihovo optimalno delovanje in kot taki pred-
stavljajo dejavnike spodbujanja delovanja in kakovosti (v našem primeru bi
jih lahko interpretirali kot temelj za ukrepe, namenjene spodbujanju bral-
ne pismenosti in bralne kulture):
1. Pomemben je stabilen pravni okvir delovanja splošnih in šolskih

knjižnic, z jasno razmejenimi vlogami in odgovornostjo deležni-
kov v sistemu. V tem okviru je pomembna tudi evalvacija delova-
nja knjižnic s ciljem spremljanja in izboljšav.
2. Naslednji pomemben dejavnik je ciljna razvojna naravnanost ce-
lotnega knjižničnega sistema, ki se kaže v izdelanih strateških na-
črtih, pri čemer ima ključno vlogo država.
3. Pomemben dejavnik je tudi povezovanje knjižnic pri skupnih
projektih in aktivnostih na nacionalni ravni v smislu skupnega
nastopa, kampanj, koordinacije itd. za namen promocije branja
in pismenosti. Knjižnice tako nastopajo kot enoten akter, ki nas-
lavlja splošno javnost.
4. Pomembno vlogo imata tudi prostorska dostopnost mreže splo-
šnih knjižnic in brezplačnost njihove uporabe.
5. Pomemben dejavnik pri šolskih knjižnicah je reguliranost statusa
z zakonom, ki določa, da ima vsaka šola obvezno šolsko knjižni-
co, vključno z urejenim statusom šolskega knjižničarja.
V splošnem bi lahko rekli, da so slovenske splošne knjižnice na primer-
ljivi ravni s splošnimi knjižnicami v šestih raziskovanih državah, čeprav
lahko v slovenskih knjižnicah opazimo tudi nekatere pomanjkljivosti, npr.
glede upoštevanja zakonskih določil, financiranja, povezovanja na lokalni
in nacionalni ravni, dostopnosti (brezplačnosti) storitev.
Primerjava sistemov šolskih knjižnic s slovenskimi je otežena zaradi
precej manjšega nabora podatkov. Kot pozitivno velja izpostaviti slovensko
zakonsko ureditev, po kateri mora vsaka šola obvezno imeti šolsko knji-
žnico ter urejen status šolskih knjižničarjev, skupno z zahtevo po njihovi
strokovni izobrazbi, česar marsikatera država ne pozna (od držav, vključe-
nih v projekt, so take Estonija, Finska, Kitajska, Singapur). Izpostaviti ve-
lja pomen sodelovanja splošne in šolske knjižnice pri zasledovanju skupnih
ciljev, kamor bi vsekakor lahko uvrstili dvig bralne pismenosti in bralne

153
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158