Page 502 - Jonatan Vinkler, Maja Šetinc in Blaž Javornik (ur.). Primož Trubar: Hišna postila 1595. Zbrana dela Primoža Trubarja 9.
P. 502
2029.  Mt 5,20–26. Ex concione, anno Izlaga tiga evangelia
2030. Iz govora leta /15/34. 34.2030
My bi imejli pravi de tebe ta zuparnik kej enkrat rihtarju ne izda inu rihtar te-
2031.  2 Mz 20,13–16. karsčeniki biti. be ne izda hlapcu inu boš v ječo veržen. Iest tebi risničnu po-
Tej postavi Božji veim, ti ne prideš od tod vunkaj, dokler puslednje škufice ne
se zadosti ne zgody plačaš«.2029
z deili.
Le-tim evangeliu my vidimo, de naš lubi GOSPUD Christus
svoje karsčenike taku hoče vučiti, de kadar verujo inu so
kars­čeni, inu imajo uže tu ime inu gospostvu ali čast, de bodo
karsčeniki imenovani inu so vse žlaht duhovnu blagu inu da-
ruve prejeli, tudi mislio en pravi leben mej sabo pelati, kate-
ri nej falš ni hynavski, zakaj on nam nej eno falš gnado pustil
dujti, katera bi le ta šain imejla, temuč ravnu kakor so naši greihi pravi, veli-
ki, ferdamlivi inu nikar malani greihi: Taku je tudi v njegovi gnadi zgul ris-
nica inu enu pravu risničnu rovnainje. Zatu my imamo misliti, de se nikar falš
pruti našimu bližnimu ne zaderžimo, temuč zvejstu inu risničnu, kakor je Bug
pruti nam sa naših greihov volo se izkazal.
Za le-tiga urzaha volo, vzame ta GOSPUD v tem današnim evangeliu
to petó zapuvid pred se inu nam naprej postavi en exempel, pred katerim se
imamo varovati inu pravi: Aku vaša pravica ne bo obilneša kakor je teh
pissarjev inu farizeerjev, taku vy ne pridete v nebesku krajlestvu. Tu je ena
kratka šententja inu maihinu bessedi, de, kateri v nebu hoče, ta more eno
bulšo brumo imejti, kakor ty farizeerji. Kaj je uže teh farizeerjev bruma?
Odguvor. Nad farizeerij nej bilu krivu, de so za vu enim leipim čistim ne
pohuišanskim lebnu inu živleinju deržali. Zakaj takovu hoče Bug pred vse-
mi ričmy od nas imejti, kakor njegova besseda le-tukaj stoji: »Ti nejmaš
ubyati, ti neimaš prešuštvati, ti neimaš krasti, nikar lagati, etc.«2031 Kateri v
takovi pokorsčini žive, ta stury prov. Ampak tu je krivu bilu na teh
f­ arizeeryh, de so se za takovih vunainih dell, čistosti inu poštenja volo
offertovali inu so brumni inu pravični pred Bugom skuzi tu istu hoteli biti,
so v žihrosti živejli, kakor de bi ta postava obene tožbe dajle čez nje ne
imejla, de so jo uže popolnoma dopolnyli, ker vsaj Bug nikar le ta dela, te-
muč tudi enu čistu novu serce hoče imejti. Pred takovo žihrostjo nas ta
GOSPUD opomina, de bi se varovali. Če glih z našimi delli nikoger ne
rezžalimo inu smo pred vsakaterim prez zvarra, de se vsaj zatu nikar za
brumn­ e ne deržimo, ni to isto našo brumo ne hvalimo, kakor de bi bily Bo-
gu vso pokorsčino popolnoma izkazali. Zakaj Christus pravi le-tukaj: Aku
gdu lih z roko ne ubya, taku on vener more en merdrar inu prestopavec
le-te zapuvidi pred Bugom biti. Urzah je, de Bug nej le tu ubyanje, kateru
se z roko dopernesse inu permere, temuč tudi v serci ta serd, eno serdito
bessédo, en serdit pogled v le-tej zapuvidi prepovédal.
Taku je uže ta farizeerska pravica, vunaj nja bruma nikar ubyati, nikar
prešuštvati, nikar krasti, ni misliti de za takovih dell volo smo brumni inu
svety inu ništer več ne potrebujemo, de ta postava nejma obene tožbe čez nas,
de smo je zadosti sturili inu dopolnili, Bug je z nami z myrom inu se več ne
serdy, aku lih naše serce iznotraj polnu greiha, hudih luštov inu žeili težy.
Le-ta pravica, pravi Christus, ne sliši v nebu, temuč v ta pakal. Zakaj Božje
zapuvidi se ne puste s hudimi delli dopolniti, tu serce more čistu od vsiga ser-
da biti, od sovraštva inu nyda, nečistosti inu od vseh žlaht hudih luštov ali žely.
Kateri tu more dopernesti, ta more reči, de je brumen. Kadar pak v tem sercej
ty greihi inu hudi lušti še neiso vsi mertvi, temuč se giblejo, aku je ti glih nikar
vselej v tu djanje ali v dellu ne perpraviš, taku se vsaj varuj, de se ti za

brum-

502
   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507