Page 504 - Jonatan Vinkler, Maja Šetinc in Blaž Javornik (ur.). Primož Trubar: Hišna postila 1595. Zbrana dela Primoža Trubarja 9.
P. 504
Izlaga tiga evangelia
2034. Lk 18,11–12. ima«2034, tu nej bilu krivu inu bi bilu vosčit, de bi se vsi človéki v tem vunai
2035. 2 Mz 20,13. nim lebnu taku zaderžali, taku bi posvitna gosposčina, ta rabel, oča inu
2036. 2 Mz 20,13. mati, gospud inu frauva v hiši, s hudimi lotri inu zanikernimi ludmy nikar
2037. Če ga nisi nahranil, si ga umoril. tulikain k šaffti ne imejli. Ampak na tem je krivu de se ta farizeer za tako-
viga lebna ali živlenja volo za pravičniga je deržal inu meinil on bi ne po-
2038. 1 Jn 3,15. treboval, de bi njemu Bug mjlostiv bil inu njemu njegove greihe inu hude
lušte v serci odpustil. Pred tem nas le-tu opomina ta GOSPUD, de per
2039. Vejkše. takovi pravici nejmamo ostati, temuč po eni bulši trahtati, aku hočmo v
nebesku krajlestvu priti: Inu postavi nam za tiga volo en exempel naprej, te
pete zapuvidi, de se iz te iste imamo vučiti, kaj je ta farizeerska pravica inu
se pred njo varovati.
Izlaga te pete zapuvidi. Ta peta zapuvid, kakor vy veiste, se pravi le-taku: »Ti neimaš ubyati.«2035
Tukaj so ty farizeerji se zdejli, kadar so le tulikain mogli deržati, de neiso z
roko ubyali, taku so le-tej zapuvidi zadosti sturili inu nym nej ništer druziga
potreba. Nihče bi nyh ne imel h drugimu permorovati. Ali Christus jo visso-
Ti neimaš ubyati. keiši napne inu pravi: Nikar taku tovariš, to ima eno drugo mainingo. Kadar
bi ta peta zapuvid le-taku prepovedala, de tvoja roka nejma ubyati, taku bi
le-tej zapuvidi zadosti bil sturil en vsakateri, kateri nikoger z roko nej ubyl
ali umuril. Ali ona le-taku prepoveduje: »Ti neimaš ubyati«2036, tu je, tvoje
serce, tvoje misli, vse kar ti imaš inu je na tebi, tu nejma tvojmu bližnimu
škodlivu biti. Ti neimaš le tiga tellessa ali trupla ubyti, temuč pred vsem se
varovati, kar k smerti služi.
Kaj se umoryti imenuje. Iz tiga je očitu inu zastopnu, de ta GOSPUD to bessedico ubyti ali
umoriti nikar taku ne meni, de bi se zastopilu, ta život vzeti inu iz eniga eno
merho sturiti, temuč ona zapopade vse djanje, iz kateriga bi za tvojo volo
morala ta smert priti. Kakor kadar si ti komu sovraž inu mu ne vosčiš en
ugrižlaj kruha, kakor ta bogati mož timu ubogimu Lazarusu, en takov človik
bi moral za tvojo volo umrejti inu konec vzeti. Ti ga ja ne zadaviš s pestjo ali
z roko, vener si en merdrar, po tem špruhu s. Ambroža: »Si non pavisti, occi-
disti.«2037 Tu je, aku mu neisi dal jeisti, taku si ga vsaj umuril. Inu 1. Ioan. 3.
»Kateri svojga brata sovraži, ta je en uboinik inu vy veiste, de en uboinik
néjma v sebi ostanečiga večniga lebna«2038, urzah, kir je sovraštvu, tu manka le
na pravimu čassu, kateri čass, kadar en sovražnik dobi, se lahku pergodij, de
tiga, kateriga je sovražil, ubije inu umori.
Zupar to peto zapuvid Zatu, kateri hoče le-to zapuvid deržati, ta ne more le to roko per sebi
greišio na četvero vižo. ob deržati, temuč tu serce ima tudi prez vsiga serda biti, očy nikoker serditu
ali gardu pogledati, v usta nikomer obene tarde besséde dati, tudi tem, ker
vus svejt bi moral reči, de so vsé hudu nad namy zaslužili, za tiga volo da ta
I. GOSPUD očitu na znanje, de ludje na četvero vižo le-to zapuvid prestopajo.
Nerpervič s tem sercom, kadar se tu istu k serdu inu k nepriazni zupar našiga
II. bližniga pusty zdražiti. H drugimu, kadar tu serce se izkaže inu ta človik
spriča z djanjem de se serdy. Kakor kadar ti mimu tvojga bližniga greš, ne hoč
na njega pogledati, ž nym nikar govoriti, njega nikar, kadar on tebi dobru
uzda, zahvaliti, etc. Zakaj ta bessedica »raha«, katero ta GOSPUD le-tukaj
govori, sé zastopi narveč en serdit nepriazniv pogled, ker se ta serd na očeh
III. ali v obličju vidi, ali na tej bessédi sliši. H tretimu, kadar ta serd iz tiga serca
v ta usta pride, de ludje preklinajo, te ludy hudu opravlajo ali sicer ništer
IIII. dobriga od nyh ne govore. Tu četertu je tu narvejkshe2039 inu huiše, kadar vse
vkupe pride, enu serditu serce, nepriazniv obraz, serdit jezik inu serdita roka,
de ludje se byejo inu eden druziga umore ali žele umoriti.
Nihče ne deržy te pete Obtu aku je lih enu prelomnenje le-te zapuvidi vselej vekši kakor drugu,
zapuvidi prov. (zakaj ta GOSPUD je sam dily inu stury rezlotke teh štraifing) taku so vsaj vse (tu
manše kakor tu vegše) zupar to zapuvid greihi, de kateri le v serci eno zuparno
volo,
504
2034. Lk 18,11–12. ima«2034, tu nej bilu krivu inu bi bilu vosčit, de bi se vsi človéki v tem vunai
2035. 2 Mz 20,13. nim lebnu taku zaderžali, taku bi posvitna gosposčina, ta rabel, oča inu
2036. 2 Mz 20,13. mati, gospud inu frauva v hiši, s hudimi lotri inu zanikernimi ludmy nikar
2037. Če ga nisi nahranil, si ga umoril. tulikain k šaffti ne imejli. Ampak na tem je krivu de se ta farizeer za tako-
viga lebna ali živlenja volo za pravičniga je deržal inu meinil on bi ne po-
2038. 1 Jn 3,15. treboval, de bi njemu Bug mjlostiv bil inu njemu njegove greihe inu hude
lušte v serci odpustil. Pred tem nas le-tu opomina ta GOSPUD, de per
2039. Vejkše. takovi pravici nejmamo ostati, temuč po eni bulši trahtati, aku hočmo v
nebesku krajlestvu priti: Inu postavi nam za tiga volo en exempel naprej, te
pete zapuvidi, de se iz te iste imamo vučiti, kaj je ta farizeerska pravica inu
se pred njo varovati.
Izlaga te pete zapuvidi. Ta peta zapuvid, kakor vy veiste, se pravi le-taku: »Ti neimaš ubyati.«2035
Tukaj so ty farizeerji se zdejli, kadar so le tulikain mogli deržati, de neiso z
roko ubyali, taku so le-tej zapuvidi zadosti sturili inu nym nej ništer druziga
potreba. Nihče bi nyh ne imel h drugimu permorovati. Ali Christus jo visso-
Ti neimaš ubyati. keiši napne inu pravi: Nikar taku tovariš, to ima eno drugo mainingo. Kadar
bi ta peta zapuvid le-taku prepovedala, de tvoja roka nejma ubyati, taku bi
le-tej zapuvidi zadosti bil sturil en vsakateri, kateri nikoger z roko nej ubyl
ali umuril. Ali ona le-taku prepoveduje: »Ti neimaš ubyati«2036, tu je, tvoje
serce, tvoje misli, vse kar ti imaš inu je na tebi, tu nejma tvojmu bližnimu
škodlivu biti. Ti neimaš le tiga tellessa ali trupla ubyti, temuč pred vsem se
varovati, kar k smerti služi.
Kaj se umoryti imenuje. Iz tiga je očitu inu zastopnu, de ta GOSPUD to bessedico ubyti ali
umoriti nikar taku ne meni, de bi se zastopilu, ta život vzeti inu iz eniga eno
merho sturiti, temuč ona zapopade vse djanje, iz kateriga bi za tvojo volo
morala ta smert priti. Kakor kadar si ti komu sovraž inu mu ne vosčiš en
ugrižlaj kruha, kakor ta bogati mož timu ubogimu Lazarusu, en takov človik
bi moral za tvojo volo umrejti inu konec vzeti. Ti ga ja ne zadaviš s pestjo ali
z roko, vener si en merdrar, po tem špruhu s. Ambroža: »Si non pavisti, occi-
disti.«2037 Tu je, aku mu neisi dal jeisti, taku si ga vsaj umuril. Inu 1. Ioan. 3.
»Kateri svojga brata sovraži, ta je en uboinik inu vy veiste, de en uboinik
néjma v sebi ostanečiga večniga lebna«2038, urzah, kir je sovraštvu, tu manka le
na pravimu čassu, kateri čass, kadar en sovražnik dobi, se lahku pergodij, de
tiga, kateriga je sovražil, ubije inu umori.
Zupar to peto zapuvid Zatu, kateri hoče le-to zapuvid deržati, ta ne more le to roko per sebi
greišio na četvero vižo. ob deržati, temuč tu serce ima tudi prez vsiga serda biti, očy nikoker serditu
ali gardu pogledati, v usta nikomer obene tarde besséde dati, tudi tem, ker
vus svejt bi moral reči, de so vsé hudu nad namy zaslužili, za tiga volo da ta
I. GOSPUD očitu na znanje, de ludje na četvero vižo le-to zapuvid prestopajo.
Nerpervič s tem sercom, kadar se tu istu k serdu inu k nepriazni zupar našiga
II. bližniga pusty zdražiti. H drugimu, kadar tu serce se izkaže inu ta človik
spriča z djanjem de se serdy. Kakor kadar ti mimu tvojga bližniga greš, ne hoč
na njega pogledati, ž nym nikar govoriti, njega nikar, kadar on tebi dobru
uzda, zahvaliti, etc. Zakaj ta bessedica »raha«, katero ta GOSPUD le-tukaj
govori, sé zastopi narveč en serdit nepriazniv pogled, ker se ta serd na očeh
III. ali v obličju vidi, ali na tej bessédi sliši. H tretimu, kadar ta serd iz tiga serca
v ta usta pride, de ludje preklinajo, te ludy hudu opravlajo ali sicer ništer
IIII. dobriga od nyh ne govore. Tu četertu je tu narvejkshe2039 inu huiše, kadar vse
vkupe pride, enu serditu serce, nepriazniv obraz, serdit jezik inu serdita roka,
de ludje se byejo inu eden druziga umore ali žele umoriti.
Nihče ne deržy te pete Obtu aku je lih enu prelomnenje le-te zapuvidi vselej vekši kakor drugu,
zapuvidi prov. (zakaj ta GOSPUD je sam dily inu stury rezlotke teh štraifing) taku so vsaj vse (tu
manše kakor tu vegše) zupar to zapuvid greihi, de kateri le v serci eno zuparno
volo,
504