Page 32 - Jonatan Vinkler, Maja Šetinc in Blaž Javornik (ur.). Primož Trubar: Hišna postila 1595. Zbrana dela Primoža Trubarja 9.
P. 32
Izlaga tiga evangelia
69. Iz Luthrove pridige na navadni dan 1533. A Luthero habitus Y Iudje so imejli veliku leipih inu častitih oblub od tiga
Na Luthrovem domu. sermo 1533. domi suæ.69 Messiasa ali Cristusa, koku bi on imel na zemlo priti, enu
70. Sijaj, razkošje; izposojeno večnu krajlevstvu gori narediti inu svoj folk od vsiga hudiga
iz nem. Pracht (enak pomen). odrešiti inu vekoma imel pomagati, kakor se tu v teh prero-
Častita obluba kov pridigah vseh vidi, de ony čez vso masso častitu od tiga
71. Zah 14,9–11. od Christusa. prihodniga krajlevstva Christuseviga so govurili inu takove
72. Mt 21,1–5. pridige so per teh Iudih silnu dobru znane bile. Ampak tukai so se našli falš
73. Zah 14,16–17. pridigarji inu messeni vučeniki, kateri so ta folk na le-to mainungo pelali,
kakor de bi Christus imel priti s posvitnim prahtom70 inu offertjo inu noter
jezditi, kakor sicer posvitni krajli v navadi imajo, gdi se vse na tu nar offert
niše inu žlahtniše gody, inu bi imel iz teh Iudov po vsim svejtu zgul velike,
silne viude inu oblastnike sturiti. Kakor še ony na ta današni dan mislio, kadar
nyh Messias bode prišal, taku ony vodo vsiga svita gospudje inu ty ajdje bodo
nyh hlapci. Na eniga takoviga Messiasa ali Christusa čakajo ony še, ne pege-
rujo tiga Messiasa, tu je: tiga GOSPUDA Christusa, nigdir h timu, de bi on
nje od greihov inu od te večne smerti imel odrešiti.
Zacharias opomina, De bi uže ty Iudje opomineni inu skuzi takove messene vučenike nikar ob-
de bi Iudje ne imejli norjeni ne bily, taku je BUG skuzi tiga preroka Zacharia dolgu poprei pustil
na posvitnu prangainje
gledati. oznaniti, Christus ne bode prišal kakor en pozemliski krajl,71 z velikim pran
gainjem inu z žlahtno pripravo, temuč kakor en ubog petler bode on v Ieruzale-
mu, v njegovim poglavitnim mejstu, na enim oslu noter jezdil, kakor tu ta histo-
ria tiga današniga evangelia na znanje da, de bi se ja ty Iudje ne mogli izgovoriti
inu reči: »De bi my tu bili vejdili, de bi on imel en takov ubog krajl biti, taku bi
my bili hoteli njega gori vzeti.« Zakai tu je nym ta prerok zadosti, očitu na znanje
dal en dolg čas poprei. Za tiga volo se je ta historia ali djainje tudi očitu, ob belim
ali svitlim dnevi zgodila, de Christus semkaj jezdi kakor ene petler, na enim pos-
sojenim osslu, kateri ni sedla ni druge sprave nejma, inu so za tiga volo ty jogri
svoj gvant na tiga ossla morali položiti, de je ta ubogiu krail mogel noter jezditi.
Ty Iudje se ne mogo Za tiga volo se ne mogo ty Iudje z ničemer izgovoriti, zakai le-tukai je
izgovoriti. enu svitlu, očitu prerokovanje, kadar Christus v Ieruzalemu bode noter jezdil,
taku on ne bode, kakor sicer posvitni krajli, na vissokih kuinih, v arnoži, s
pissmi, z meči inu s puhšami prišal, kateru vse k risnici sliši inu eno oblast na
znanje da, temuč on bode prišal, kakor ta evangelist pravi, krotak, ali kakor ta
prerok pravi, ubog inu reven. Kakor de bi hotel ta prerok eniga vsakateriga
opominati inu reči: »Imeite ja na tiga ossla dobru merkainje inu vejdite, de ta,
akteri na nym pride, je ta pravi Messias, zatu se varuite inu ne ziajte na to zla-
to krono, žametov gvant inu zlate štuke ni na eno veliko voisko koinikov. Za-
kaj Christus bode prišal reven, z žalostnim inu s krotkim sercom inu se bo na
enim osslu pustil viditi. Tu je vse niegovu prangainje inu gospostvu, kateru on
bode v svojem noter jezdenju v Ieruzalem pred tem svitum pelal inu izkazal.«72
Christus vlejče očitu Tu prerokovainje je urzah dalu timu GOSPUDU k le-timu noter jezdenju
noter inu vsaj prez inu je njemu silnu veliku na tem ležalu. Za tiga volo on tem jogrom tudi to reič
vsiga prangainja. taku s flissom poroči inu nikar ponoči ni skrivaje, temuč očitu, per svitlim dnevi
on v Ieruzalem noter vleiče, nikar sam, temuč z veliko množico teh ludi, kateri
odspreda inu odzad gre inu k njemu kakor h timu pravimu krajlu inu synuvi
Davidovimu vpye, prossi inu vosči njemu tudi srečo inu zdravje k njegovimu
krajlestvu. De taku tu cejlu Ieruzalem je moralu takovu noter jezdenje zvejditi,
tiga ossla inu tiga uboziga krajla viditi inu slišati, od kateriga je Zacharias pre-
rokoval inu te Iude bil opominal, de bi se ony na tei ubogi štalti inu na tem
petlerskim noter vlečeinju ne imejli pohuišati, temuč bi imejli to missal pustiti,
kir so ony meinili, Christus bode s posvitnim pranganjem prišal. »On bo ja reis
en krail« (pravi Zacharias), »ampak en ubog, reven krajl, na kerim cilu obene
kralove časti se bo vidilu, koker se na drugih deželskih kralih inu vjudih vidi.«73
Timu
32
69. Iz Luthrove pridige na navadni dan 1533. A Luthero habitus Y Iudje so imejli veliku leipih inu častitih oblub od tiga
Na Luthrovem domu. sermo 1533. domi suæ.69 Messiasa ali Cristusa, koku bi on imel na zemlo priti, enu
70. Sijaj, razkošje; izposojeno večnu krajlevstvu gori narediti inu svoj folk od vsiga hudiga
iz nem. Pracht (enak pomen). odrešiti inu vekoma imel pomagati, kakor se tu v teh prero-
Častita obluba kov pridigah vseh vidi, de ony čez vso masso častitu od tiga
71. Zah 14,9–11. od Christusa. prihodniga krajlevstva Christuseviga so govurili inu takove
72. Mt 21,1–5. pridige so per teh Iudih silnu dobru znane bile. Ampak tukai so se našli falš
73. Zah 14,16–17. pridigarji inu messeni vučeniki, kateri so ta folk na le-to mainungo pelali,
kakor de bi Christus imel priti s posvitnim prahtom70 inu offertjo inu noter
jezditi, kakor sicer posvitni krajli v navadi imajo, gdi se vse na tu nar offert
niše inu žlahtniše gody, inu bi imel iz teh Iudov po vsim svejtu zgul velike,
silne viude inu oblastnike sturiti. Kakor še ony na ta današni dan mislio, kadar
nyh Messias bode prišal, taku ony vodo vsiga svita gospudje inu ty ajdje bodo
nyh hlapci. Na eniga takoviga Messiasa ali Christusa čakajo ony še, ne pege-
rujo tiga Messiasa, tu je: tiga GOSPUDA Christusa, nigdir h timu, de bi on
nje od greihov inu od te večne smerti imel odrešiti.
Zacharias opomina, De bi uže ty Iudje opomineni inu skuzi takove messene vučenike nikar ob-
de bi Iudje ne imejli norjeni ne bily, taku je BUG skuzi tiga preroka Zacharia dolgu poprei pustil
na posvitnu prangainje
gledati. oznaniti, Christus ne bode prišal kakor en pozemliski krajl,71 z velikim pran
gainjem inu z žlahtno pripravo, temuč kakor en ubog petler bode on v Ieruzale-
mu, v njegovim poglavitnim mejstu, na enim oslu noter jezdil, kakor tu ta histo-
ria tiga današniga evangelia na znanje da, de bi se ja ty Iudje ne mogli izgovoriti
inu reči: »De bi my tu bili vejdili, de bi on imel en takov ubog krajl biti, taku bi
my bili hoteli njega gori vzeti.« Zakai tu je nym ta prerok zadosti, očitu na znanje
dal en dolg čas poprei. Za tiga volo se je ta historia ali djainje tudi očitu, ob belim
ali svitlim dnevi zgodila, de Christus semkaj jezdi kakor ene petler, na enim pos-
sojenim osslu, kateri ni sedla ni druge sprave nejma, inu so za tiga volo ty jogri
svoj gvant na tiga ossla morali položiti, de je ta ubogiu krail mogel noter jezditi.
Ty Iudje se ne mogo Za tiga volo se ne mogo ty Iudje z ničemer izgovoriti, zakai le-tukai je
izgovoriti. enu svitlu, očitu prerokovanje, kadar Christus v Ieruzalemu bode noter jezdil,
taku on ne bode, kakor sicer posvitni krajli, na vissokih kuinih, v arnoži, s
pissmi, z meči inu s puhšami prišal, kateru vse k risnici sliši inu eno oblast na
znanje da, temuč on bode prišal, kakor ta evangelist pravi, krotak, ali kakor ta
prerok pravi, ubog inu reven. Kakor de bi hotel ta prerok eniga vsakateriga
opominati inu reči: »Imeite ja na tiga ossla dobru merkainje inu vejdite, de ta,
akteri na nym pride, je ta pravi Messias, zatu se varuite inu ne ziajte na to zla-
to krono, žametov gvant inu zlate štuke ni na eno veliko voisko koinikov. Za-
kaj Christus bode prišal reven, z žalostnim inu s krotkim sercom inu se bo na
enim osslu pustil viditi. Tu je vse niegovu prangainje inu gospostvu, kateru on
bode v svojem noter jezdenju v Ieruzalem pred tem svitum pelal inu izkazal.«72
Christus vlejče očitu Tu prerokovainje je urzah dalu timu GOSPUDU k le-timu noter jezdenju
noter inu vsaj prez inu je njemu silnu veliku na tem ležalu. Za tiga volo on tem jogrom tudi to reič
vsiga prangainja. taku s flissom poroči inu nikar ponoči ni skrivaje, temuč očitu, per svitlim dnevi
on v Ieruzalem noter vleiče, nikar sam, temuč z veliko množico teh ludi, kateri
odspreda inu odzad gre inu k njemu kakor h timu pravimu krajlu inu synuvi
Davidovimu vpye, prossi inu vosči njemu tudi srečo inu zdravje k njegovimu
krajlestvu. De taku tu cejlu Ieruzalem je moralu takovu noter jezdenje zvejditi,
tiga ossla inu tiga uboziga krajla viditi inu slišati, od kateriga je Zacharias pre-
rokoval inu te Iude bil opominal, de bi se ony na tei ubogi štalti inu na tem
petlerskim noter vlečeinju ne imejli pohuišati, temuč bi imejli to missal pustiti,
kir so ony meinili, Christus bode s posvitnim pranganjem prišal. »On bo ja reis
en krail« (pravi Zacharias), »ampak en ubog, reven krajl, na kerim cilu obene
kralove časti se bo vidilu, koker se na drugih deželskih kralih inu vjudih vidi.«73
Timu
32