Page 424 - Edvard Vrečko in Fanika Krajnc-Vrečko (ur.), Primož Trubar, Pisma. Zbrana dela Primoža Trubarja, 10. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 424
dodatek
Ko nekdo umre in ga zaradi tega pokličejo, ga da pokopati brez sveč, vigilij in luči. Takoj, ko je mrlič
pokopan, pa opravi pridigo ali nagovor k ljudstvu, ceremonije, ki so v navadi, pa opusti, saj ničemur ne
koristijo.
Peti člen:
Zakaj opravilo svete maše, ki je darovanje živim in mrtvim, imenuje grozota, ki da je vsem, ki ji
prisostvujejo, bolj v prekletstvo kot v blagor duše.
Odgovor:
Maše se ne opravljajo, kot so to zapovedali Kristus in apostoli, tudi ni nobena daritev za žive niti za mrtve,
temveč je samo spomin na grenko trpljenje in Kristusovo smrt, pa nobena daritev. Kajti, ko je Kristus
opravljal mašo, je vzel kruh, ga blagoslovil in rekel: To je moje telo (*) ki bo prelita za vas za odpuščanje
grehov, to storite meni v spomin, ne kot darovanje, kolikokrat že boste to storili.40 Tako je pri mašah
mnogo zlorab, bolj škodljivih kot koristnih.
Šesti člen, ki zadeva njegova kaplana:
Kako sta njegova pomočnika, kaplana Janez Šerer in Kobila Jury javno prodajala maše in se temu
posmehovala, eden drugemu javno kopulirala (vezala v zakon) kuharice, in otroke, krščene v stolnici,
imenovala mladi hudiči itd.
Odgovor:
Za to, kako sta omenjena duhovnika v njegovi odsotnosti opravljala pridige in druge obrede, za katere
ni vedel, ne more odgovarjati. Ko pa je po dolgem času zopet prišel v deželo, je duhovnika zaradi tega v
navzočnosti dobrih ljudi kaznoval in jima povedal, da nista ravnala dobro itd.
Sedmi člen:
Njegova kaplana sta pridigala, da kdor mašuje, čita mašo, ali gre k maši, je zoprnež in od Boga preklet.
Odgovor:
Kaj sta duhovnika samostojno počela in govorila ljudem, tega nista počela v takem smislu, kot to navaja
obtožba, temveč kakor je Bog postavil in zapovedal večerjo, ne pa maševanje.
Osmi člen, ki zadeva njegova kaplana:
40 Prim Sv. pismo, Kor 11,23–25: »To je moje telo, ki se daje za vas. To delajte v moj spomin. Ta kelih je nova zaveza, sklenjena z
mojo krvjo. Kolikokrat boste pili, delajte to v moj spomin.« V originalu je vrstica izpuščena.
424
Ko nekdo umre in ga zaradi tega pokličejo, ga da pokopati brez sveč, vigilij in luči. Takoj, ko je mrlič
pokopan, pa opravi pridigo ali nagovor k ljudstvu, ceremonije, ki so v navadi, pa opusti, saj ničemur ne
koristijo.
Peti člen:
Zakaj opravilo svete maše, ki je darovanje živim in mrtvim, imenuje grozota, ki da je vsem, ki ji
prisostvujejo, bolj v prekletstvo kot v blagor duše.
Odgovor:
Maše se ne opravljajo, kot so to zapovedali Kristus in apostoli, tudi ni nobena daritev za žive niti za mrtve,
temveč je samo spomin na grenko trpljenje in Kristusovo smrt, pa nobena daritev. Kajti, ko je Kristus
opravljal mašo, je vzel kruh, ga blagoslovil in rekel: To je moje telo (*) ki bo prelita za vas za odpuščanje
grehov, to storite meni v spomin, ne kot darovanje, kolikokrat že boste to storili.40 Tako je pri mašah
mnogo zlorab, bolj škodljivih kot koristnih.
Šesti člen, ki zadeva njegova kaplana:
Kako sta njegova pomočnika, kaplana Janez Šerer in Kobila Jury javno prodajala maše in se temu
posmehovala, eden drugemu javno kopulirala (vezala v zakon) kuharice, in otroke, krščene v stolnici,
imenovala mladi hudiči itd.
Odgovor:
Za to, kako sta omenjena duhovnika v njegovi odsotnosti opravljala pridige in druge obrede, za katere
ni vedel, ne more odgovarjati. Ko pa je po dolgem času zopet prišel v deželo, je duhovnika zaradi tega v
navzočnosti dobrih ljudi kaznoval in jima povedal, da nista ravnala dobro itd.
Sedmi člen:
Njegova kaplana sta pridigala, da kdor mašuje, čita mašo, ali gre k maši, je zoprnež in od Boga preklet.
Odgovor:
Kaj sta duhovnika samostojno počela in govorila ljudem, tega nista počela v takem smislu, kot to navaja
obtožba, temveč kakor je Bog postavil in zapovedal večerjo, ne pa maševanje.
Osmi člen, ki zadeva njegova kaplana:
40 Prim Sv. pismo, Kor 11,23–25: »To je moje telo, ki se daje za vas. To delajte v moj spomin. Ta kelih je nova zaveza, sklenjena z
mojo krvjo. Kolikokrat boste pili, delajte to v moj spomin.« V originalu je vrstica izpuščena.
424