Page 27 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 27
končal osnovno šolo po izobraževalnem programu z nižjim izobrazbenim standardom,
prilagojenim za otroke s posebnimi potrebami (Eurypedia, 2014).

Predmetniki programov nižjega poklicnega izobraževanja vsebujejo (Eurypedia,
2014):
− splošnoizobraževalne predmete - materinščino, matematiko, družboslovje in na-

ravoslovje ter športno vzgojo; temu delu je namenjenih približno 30 % vseh ur;
− strokovne module, katerih vsebine so povezane s stroko, za katero program izobra-

žuje; v nekaterih programih so vsi strokovni moduli obvezni, v nekaterih so posa-
mezni obvezni, drugi pa dijaku na izbiro; temu delu je namenjenih približno 40 %
vseh ur; približno dve tretjini tega je praktični pouk v šoli;
− praktično usposabljanje v delovnem procesu pri delodajalcu; temu delu je name-
njenih približno 6 % vseh ur; praktično usposabljanje organizirajo šole, ki z delo-
dajalci sklepajo za vse svoje dijake posebne pogodbe o usposabljanju;
− interesne dejavnosti, ki se od predmetov razlikujejo po načinu izvajanja in so na-
menjene pridobivanju znanja in spretnosti po individualnih željah in nagnjenjih
dijakov; temu delu je namenjenih 4 % vseh ur;
− odprti del programa, ki ga določi šola v sodelovanju z gospodarskimi združenji
oziroma s socialnim partnerji v regionalnem okolju; temu delu je namenjenih
okrog 20 % vseh ur.
Srednje poklicno izobraževanje traja praviloma tri leta in se konča z zaključnim izpi-
tom. Uspešno končan izobraževalni program srednjega poklicnega izobraževanja omo-
goča vpis v ustrezne izobraževalne programe poklicno-tehniškega izobraževanja, po dolo-
čenem številu let delovnih izkušenj pa tudi pristop k opravljanju ustreznega mojstrskega
oziroma delovodskega ali poslovodskega izpita. Dijaki povezano spoznavajo splošne in
strokovne predmete, kar jim omogoča pridobiti sistematično strokovno-teoretično zna-
nje na ustreznem poklicnem področju. Temeljni cilj izobraževanja je pridobiti praktično
znanje, oprto na poznavanje teorije, in razviti poklicne sposobnosti ter spretnosti, potreb-
ne za uspešno in samostojno opravljanje poklicev širokih profilov. Delovna opravila so re-
lativno pregledna, kompleksna, čeprav manj standardizirana in terjajo precejšnjo delovno
samostojnost ter tehnološko inovativnost. Dijaki se usposabljajo za prenašanje poklicne-
ga znanja v netipične okoliščine, samostojno prepoznavanje posameznih tehnoloških pro-
blemov in njihovo reševanje v delovnem procesu; usposobijo se za obvladovanje različnih
tehnik dela in različnih tehnoloških postopkov (Skupne informacije…, 2011). V srednje po-

27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32