Page 26 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 26
omogočiti vključevanje v procese evropskega povezovanja.
Srednješolsko izobraževanje se deli na splošno izobraževanje, kamor spadajo različni
tipi gimnazij in maturitetni tečaj, ter poklicno in strokovno izobraževanje.
− Splošno izobraževanje je namenjeno pripravi za nadaljevanje šolanja na univerzah.
− Poklicno in strokovno izobraževanje je namenjeno pridobitvi poklica za vstop na
trg dela in tudi za nadaljevanje šolanja v programih terciarnega izobraževanja.
Kot za celoten vzgojno-izobraževalni sistem v Sloveniji tudi za nivo srednješolskega iz-
obraževanja lahko rečemo, da je relativno dobro prehodno, saj so odprti tako vertikalni
kot horizontalni prehodi med programi in smermi izobraževanja in med različnimi insti-
tucijami.
Poklicno in strokovno izobraževanje v Sloveniji se deli na:
− programe nižjega poklicnega izobraževanja,
− programe srednjega poklicnega izobraževanja,
− programe srednjega strokovnega izobraževanja,
− programe poklicno-tehniškega izobraževanja in
− programe poklicnega tečaja.1
Nižje poklicno izobraževanje2 traja 2 do 3 leta in se konča z zaključnim izpitom. Uspe-
šno končan izobraževalni program nižjega poklicnega izobraževanja omogoča vpis v izo-
braževalne programe srednjega poklicnega oziroma srednjega strokovnega izobraževanja.
Nižje poklicno izobraževanje omogoča utrditi in dopolniti splošno izobrazbo na podro-
čjih, pomembnih za življenjsko in poklicno uspešnost posameznika. Splošno znanje se po-
vezuje s strokovnim in praktičnim delom. Dijaki se usposabljajo za samostojno opravljanje
poklicev ali dela, ki je vnaprej tehnološko pripravljeno, kjer so delovni postopki relativ-
no pregledni in standardizirani ter jih je mogoče vnaprej natančno opredeliti z ustrezni-
mi navodili. Usposabljajo se za pomoč pri opravljanju kompleksnejših delovnih opravil,
značilnih za nekatere poklice širokih profilov. Šolanje v veliki meri temelji na praktičnem
izobraževanju (Skupne informacije…, 2011). V nižje poklicno izobraževanje se lahko vpi-
še, kdor je izpolnil osnovnošolsko obveznost in uspešno končal 7. razred osnovne šole ali
1 Dijaki in učitelji poklicnega tečaja ter mojstrskega, delovodskega oz. poslovodskega izpita v raziskavo niso bili vklju-
čeni.
2 Opredelitev izobraževalnih programov v poklicnem in strokovnem izobraževanju povzemamo po veljavnih oprede-
litvah Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport (Skupne informacije, 2011).
26
Srednješolsko izobraževanje se deli na splošno izobraževanje, kamor spadajo različni
tipi gimnazij in maturitetni tečaj, ter poklicno in strokovno izobraževanje.
− Splošno izobraževanje je namenjeno pripravi za nadaljevanje šolanja na univerzah.
− Poklicno in strokovno izobraževanje je namenjeno pridobitvi poklica za vstop na
trg dela in tudi za nadaljevanje šolanja v programih terciarnega izobraževanja.
Kot za celoten vzgojno-izobraževalni sistem v Sloveniji tudi za nivo srednješolskega iz-
obraževanja lahko rečemo, da je relativno dobro prehodno, saj so odprti tako vertikalni
kot horizontalni prehodi med programi in smermi izobraževanja in med različnimi insti-
tucijami.
Poklicno in strokovno izobraževanje v Sloveniji se deli na:
− programe nižjega poklicnega izobraževanja,
− programe srednjega poklicnega izobraževanja,
− programe srednjega strokovnega izobraževanja,
− programe poklicno-tehniškega izobraževanja in
− programe poklicnega tečaja.1
Nižje poklicno izobraževanje2 traja 2 do 3 leta in se konča z zaključnim izpitom. Uspe-
šno končan izobraževalni program nižjega poklicnega izobraževanja omogoča vpis v izo-
braževalne programe srednjega poklicnega oziroma srednjega strokovnega izobraževanja.
Nižje poklicno izobraževanje omogoča utrditi in dopolniti splošno izobrazbo na podro-
čjih, pomembnih za življenjsko in poklicno uspešnost posameznika. Splošno znanje se po-
vezuje s strokovnim in praktičnim delom. Dijaki se usposabljajo za samostojno opravljanje
poklicev ali dela, ki je vnaprej tehnološko pripravljeno, kjer so delovni postopki relativ-
no pregledni in standardizirani ter jih je mogoče vnaprej natančno opredeliti z ustrezni-
mi navodili. Usposabljajo se za pomoč pri opravljanju kompleksnejših delovnih opravil,
značilnih za nekatere poklice širokih profilov. Šolanje v veliki meri temelji na praktičnem
izobraževanju (Skupne informacije…, 2011). V nižje poklicno izobraževanje se lahko vpi-
še, kdor je izpolnil osnovnošolsko obveznost in uspešno končal 7. razred osnovne šole ali
1 Dijaki in učitelji poklicnega tečaja ter mojstrskega, delovodskega oz. poslovodskega izpita v raziskavo niso bili vklju-
čeni.
2 Opredelitev izobraževalnih programov v poklicnem in strokovnem izobraževanju povzemamo po veljavnih oprede-
litvah Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport (Skupne informacije, 2011).
26