Page 26 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 26
omogočiti vključevanje v procese evropskega povezovanja.
Srednješolsko izobraževanje se deli na splošno izobraževanje, kamor spadajo različni

tipi gimnazij in maturitetni tečaj, ter poklicno in strokovno izobraževanje.
− Splošno izobraževanje je namenjeno pripravi za nadaljevanje šolanja na univerzah.
− Poklicno in strokovno izobraževanje je namenjeno pridobitvi poklica za vstop na

trg dela in tudi za nadaljevanje šolanja v programih terciarnega izobraževanja.
Kot za celoten vzgojno-izobraževalni sistem v Sloveniji tudi za nivo srednješolskega iz-
obraževanja lahko rečemo, da je relativno dobro prehodno, saj so odprti tako vertikalni
kot horizontalni prehodi med programi in smermi izobraževanja in med različnimi insti-
tucijami.
Poklicno in strokovno izobraževanje v Sloveniji se deli na:
− programe nižjega poklicnega izobraževanja,
− programe srednjega poklicnega izobraževanja,
− programe srednjega strokovnega izobraževanja,
− programe poklicno-tehniškega izobraževanja in
− programe poklicnega tečaja.1
Nižje poklicno izobraževanje2 traja 2 do 3 leta in se konča z zaključnim izpitom. Uspe-
šno končan izobraževalni program nižjega poklicnega izobraževanja omogoča vpis v izo-
braževalne programe srednjega poklicnega oziroma srednjega strokovnega izobraževanja.
Nižje poklicno izobraževanje omogoča utrditi in dopolniti splošno izobrazbo na podro-
čjih, pomembnih za življenjsko in poklicno uspešnost posameznika. Splošno znanje se po-
vezuje s strokovnim in praktičnim delom. Dijaki se usposabljajo za samostojno opravljanje
poklicev ali dela, ki je vnaprej tehnološko pripravljeno, kjer so delovni postopki relativ-
no pregledni in standardizirani ter jih je mogoče vnaprej natančno opredeliti z ustrezni-
mi navodili. Usposabljajo se za pomoč pri opravljanju kompleksnejših delovnih opravil,
značilnih za nekatere poklice širokih profilov. Šolanje v veliki meri temelji na praktičnem
izobraževanju (Skupne informacije…, 2011). V nižje poklicno izobraževanje se lahko vpi-
še, kdor je izpolnil osnovnošolsko obveznost in uspešno končal 7. razred osnovne šole ali

1 Dijaki in učitelji poklicnega tečaja ter mojstrskega, delovodskega oz. poslovodskega izpita v raziskavo niso bili vklju-
čeni.

2 Opredelitev izobraževalnih programov v poklicnem in strokovnem izobraževanju povzemamo po veljavnih oprede-
litvah Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport (Skupne informacije, 2011).

26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31