Page 23 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 23
licno in strokovno
izobraževanje
Polona Kelava
Poklicno in strokovno izobraževanje imata pomembno funkcijo pri pripravi posamezni-
kov za delo in življenje v 21. Stoletju. Pomembno je, da sistem poklicnega in strokovnega
izobraževanja (p)ostaja produktiven sistem, ki deluje znotraj kompleksnega in spreminja-
jočega se družbenega okolja. Tudi Svet Evropske unije je med svojimi ključnimi strateški-
mi cilji navedel izboljšanje kakovosti in učinkovitosti izobraževanja. Znotraj tega je eno od
prednostnih področij profesionalni razvoj učiteljev (Council Conclusions, 2009). Zagota-
vljanje kakovosti poklicnega in strokovnega izobraževanja ter profesionalnega razvoja za
učitelje v poklicnem in strokovnem izobraževanju bo tako gotovo pomembno vplivalo pri
poskusih preusmerjanja krize globalnega gospodarstva v bližnji prihodnosti.
V Sloveniji je prenova poklicnega in strokovnega izobraževanja (PSI) od leta 2006 na-
prej (neformalno pa že pred tem) potekala z namenom, da bi se PSI ustrezno odzvalo na
gospodarske in družbene spremembe. Cilji reforme so zmanjšanje vloge države v sistemu
PSI, zastaviti glavne cilje sistema, dvigniti splošno raven izobrazbe z namenom izboljšanja
zaposljivosti, spodbuditi zmožnost timskega dela in avtonomijo posameznikov, poveča-
ti učenje tujih jezikov, razviti zasebne iniciative in doseči tesnejše povezave med izobraže-
vanjem in trgom dela (CEDEFOP, 2008, str. 3). To v celoti še vedno ni bilo doseženo, saj
od leta 2008, ko so bili zapisani ti cilji, pravzaprav neprekinjeno traja gospodarska kriza,
ki od vseh ravni izobraževanja gotovo najbolj izrazito in specifično vpliva prav na poklic-
no in strokovno izobraževanje. Leto kasneje je bila podana ocena, da je »izziv, ki stoji pred
Slovenijo, razvoj socialnega partnerstva na regionalni ravni, ter partnerstev šol in podje-
tij na lokalnih ravneh, s čimer naj bi zagotovili podjetjem večjo vpletenost v izvajanje izo-
braževanja« (Lasonen in Gordon, 2009, str. 59). Nikjer ob teh deklarativnih ciljih oz. iz-
zivih vloga učiteljev v poklicnem in strokovnem izobraževanju ni podrobneje opredeljena.
23
izobraževanje
Polona Kelava
Poklicno in strokovno izobraževanje imata pomembno funkcijo pri pripravi posamezni-
kov za delo in življenje v 21. Stoletju. Pomembno je, da sistem poklicnega in strokovnega
izobraževanja (p)ostaja produktiven sistem, ki deluje znotraj kompleksnega in spreminja-
jočega se družbenega okolja. Tudi Svet Evropske unije je med svojimi ključnimi strateški-
mi cilji navedel izboljšanje kakovosti in učinkovitosti izobraževanja. Znotraj tega je eno od
prednostnih področij profesionalni razvoj učiteljev (Council Conclusions, 2009). Zagota-
vljanje kakovosti poklicnega in strokovnega izobraževanja ter profesionalnega razvoja za
učitelje v poklicnem in strokovnem izobraževanju bo tako gotovo pomembno vplivalo pri
poskusih preusmerjanja krize globalnega gospodarstva v bližnji prihodnosti.
V Sloveniji je prenova poklicnega in strokovnega izobraževanja (PSI) od leta 2006 na-
prej (neformalno pa že pred tem) potekala z namenom, da bi se PSI ustrezno odzvalo na
gospodarske in družbene spremembe. Cilji reforme so zmanjšanje vloge države v sistemu
PSI, zastaviti glavne cilje sistema, dvigniti splošno raven izobrazbe z namenom izboljšanja
zaposljivosti, spodbuditi zmožnost timskega dela in avtonomijo posameznikov, poveča-
ti učenje tujih jezikov, razviti zasebne iniciative in doseči tesnejše povezave med izobraže-
vanjem in trgom dela (CEDEFOP, 2008, str. 3). To v celoti še vedno ni bilo doseženo, saj
od leta 2008, ko so bili zapisani ti cilji, pravzaprav neprekinjeno traja gospodarska kriza,
ki od vseh ravni izobraževanja gotovo najbolj izrazito in specifično vpliva prav na poklic-
no in strokovno izobraževanje. Leto kasneje je bila podana ocena, da je »izziv, ki stoji pred
Slovenijo, razvoj socialnega partnerstva na regionalni ravni, ter partnerstev šol in podje-
tij na lokalnih ravneh, s čimer naj bi zagotovili podjetjem večjo vpletenost v izvajanje izo-
braževanja« (Lasonen in Gordon, 2009, str. 59). Nikjer ob teh deklarativnih ciljih oz. iz-
zivih vloga učiteljev v poklicnem in strokovnem izobraževanju ni podrobneje opredeljena.
23