Page 137 - Šimenc, Marjan, Sardoč, Mitja, Mlekuž, Ana. Državljanska vzgoja v Sloveniji. Nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 9
P. 137
govega varovanja pomembnejši cilj tudi od širjenja znanja o pravicah in odgovornostih
državljanov.
Podobno vprašanje je bilo vključeno tudi v vprašalnik za ravnatelje, da bi lahko pri-
merjali poglede učiteljev ter ravnateljev na državljansko vzgojo in izobraževanje na šolah.
Tabela 69: Odgovori slovenskih ravnateljev na vprašanje, kaj so po njihovem mnenju trije naj-
pomembnejši cilji državljanske vzgoje in izobraževanja
Odstotek
Razvijanje znanja o družbenih, političnih in civilnodružbenih inštitucijah 30
Spodbujanje spoštovanja okolja in njegovega varovanja 50
Razvijanje sposobnosti za zagovarjanje lastnega stališča 27
Razvoj spretnosti in sposobnosti učencev za reševanje sporov 29
Širjenje znanja o pravicah in odgovornostih državljanov 63
Spodbujanje sodelovanja učencev v lokalni skupnosti 5
Spodbujanje kritičnega in neodvisnega mišljenja učencev 72
Spodbujanje sodelovanja učencev v življenju šole 18
Razvoj učinkovitih strategij za boj proti rasizmu in ksenofobiji 4
Pripravljanje učencev za bodoče politično udejstvovanje 3
Vir: Baza podatkov ICCS 2009.
Kakor je razvidno iz zgoraj predstavljenih odgovorov slovenskih ravnateljev, so trije
najpomembnejši cilji državljanske vzgoje spodbujanje kritičnega in neodvisnega mišljenja
učencev (72 %), širjenje znanja o pravicah in odgovornostih državljanov (63 %) ter spod-
bujanje spoštovanja okolja in njegovega varovanja (50 %). Med najmanj pomembne cilje
državljanske vzgoje slovenski ravnatelji uvrščajo pripravljanje učencev za bodoče politično
udejstvovanje (3 %), razvoj učinkovitih strategij za boj proti rasizmu in ksenofobiji (4 %)
ter spodbujanje sodelovanja učencev v lokalni skupnosti (5 %).
Tako kot učitelji tudi ravnatelji, ki so sodelovali v raziskavi ICCS 2009 (tabela 6.17 v
mednarodnem poročilu (str. 184–185)), menijo, da so glavni cilji državljanske vzgoje in iz-
obraževanja tisti, ki so povezani z razvojem znanja in sposobnosti, predvsem širjenje zna-
nja o pravicah in odgovornostih državljanov. V veliko državah pa velik odstotek ravnate-
ljev meni, da je tudi spodbujanje spoštovanja okolja in njegovo varovanje pomemben cilj
državljanske vzgoje in izobraževanja. V teh državah se je manj ravnateljev odločalo za ci-
lje, ki so povezani s participacijo. Kljub temu med odgovori ravnateljev in odgovori uči-
137
državljanov.
Podobno vprašanje je bilo vključeno tudi v vprašalnik za ravnatelje, da bi lahko pri-
merjali poglede učiteljev ter ravnateljev na državljansko vzgojo in izobraževanje na šolah.
Tabela 69: Odgovori slovenskih ravnateljev na vprašanje, kaj so po njihovem mnenju trije naj-
pomembnejši cilji državljanske vzgoje in izobraževanja
Odstotek
Razvijanje znanja o družbenih, političnih in civilnodružbenih inštitucijah 30
Spodbujanje spoštovanja okolja in njegovega varovanja 50
Razvijanje sposobnosti za zagovarjanje lastnega stališča 27
Razvoj spretnosti in sposobnosti učencev za reševanje sporov 29
Širjenje znanja o pravicah in odgovornostih državljanov 63
Spodbujanje sodelovanja učencev v lokalni skupnosti 5
Spodbujanje kritičnega in neodvisnega mišljenja učencev 72
Spodbujanje sodelovanja učencev v življenju šole 18
Razvoj učinkovitih strategij za boj proti rasizmu in ksenofobiji 4
Pripravljanje učencev za bodoče politično udejstvovanje 3
Vir: Baza podatkov ICCS 2009.
Kakor je razvidno iz zgoraj predstavljenih odgovorov slovenskih ravnateljev, so trije
najpomembnejši cilji državljanske vzgoje spodbujanje kritičnega in neodvisnega mišljenja
učencev (72 %), širjenje znanja o pravicah in odgovornostih državljanov (63 %) ter spod-
bujanje spoštovanja okolja in njegovega varovanja (50 %). Med najmanj pomembne cilje
državljanske vzgoje slovenski ravnatelji uvrščajo pripravljanje učencev za bodoče politično
udejstvovanje (3 %), razvoj učinkovitih strategij za boj proti rasizmu in ksenofobiji (4 %)
ter spodbujanje sodelovanja učencev v lokalni skupnosti (5 %).
Tako kot učitelji tudi ravnatelji, ki so sodelovali v raziskavi ICCS 2009 (tabela 6.17 v
mednarodnem poročilu (str. 184–185)), menijo, da so glavni cilji državljanske vzgoje in iz-
obraževanja tisti, ki so povezani z razvojem znanja in sposobnosti, predvsem širjenje zna-
nja o pravicah in odgovornostih državljanov. V veliko državah pa velik odstotek ravnate-
ljev meni, da je tudi spodbujanje spoštovanja okolja in njegovo varovanje pomemben cilj
državljanske vzgoje in izobraževanja. V teh državah se je manj ravnateljev odločalo za ci-
lje, ki so povezani s participacijo. Kljub temu med odgovori ravnateljev in odgovori uči-
137