Page 136 - Šimenc, Marjan, Sardoč, Mitja, Mlekuž, Ana. Državljanska vzgoja v Sloveniji. Nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 9
P. 136
so po vašem mnenju najpomembnejši cilji državljanske vzgoje in izobraževanja na šoli? Označite tri cilje, ki se vam
zdijo najpomembnejši.

Odstotek

Širjenje znanja o pravicah in odgovornostih državljanov. 49

Spodbujanje sodelovanja učencev v lokalni skupnosti. 5

Spodbujanje kritičnega in neodvisnega mišljenja učencev. 64

Spodbujanje sodelovanja učencev v življenju šole. 16

Razvoj učinkovitih strategij za boj proti rasizmu in ksenofobiji. 13

Pripravljanje učencev za bodoče politično udejstvovanje. 1

Vir: Baza podatkov ICCS 2009.

Slovenski učitelji kot tri najpomembnejše cilje državljanske vzgoje ocenjujejo spodbu-
janje kritičnega in neodvisnega mišljenja učencev (64 %), spodbujanje spoštovanja okolja
in njegovega varovanja (56 %) ter širjenje znanja o pravicah in odgovornostih državljanov
(49 %). Med najmanj pomembne cilje državljanske vzgoje pa slovenski učitelji uvrščajo pri-
pravljanje učencev za bodoče politično udejstvovanje (1 %), spodbujanje sodelovanja učen-
cev v lokalni skupnosti (5 %) ter razvoj učinkovitih strategij za boj proti rasizmu in kseno-
fobiji (13 %).

Kakor kažejo primerjalni podatki (tabela 6.16 v mednarodnem poročilu (str. 182–
183)), vidijo učitelji kot najpomembnejše cilje državljanske vzgoje in izobraževanja tiste,
ki se povezujejo z razvojem znanja in sposobnostmi, kot so razvijanje znanja o družbenih,
političnih in civilnodružbenih inštitucijah, razvijanje spretnosti in sposobnosti učencev
za reševanje sporov, širjenje znanja o pravicah in odgovornostih državljanov ter spodbu-
janje kritičnega in neodvisnega mišljenja učencev. Poleg teh ciljev učitelji vidijo kot po-
memben cilj tudi spodbujanje spoštovanja okolja in njegovo varovanje. Za enega izmed
najpomembnejših ciljev imajo učitelji na Cipru, Finskem, v Latviji, Lihtenštajnu, Litvi,
Sloveniji, Španiji in na Švedskem spodbujanje kritičnega in neodvisnega mišljenja učen-
cev. Le majhen odstotek učiteljev meni, da razvoj učinkovitih strategij za boj proti rasiz-
mu ter pripravljanje učencev za bodoče politično udejstvovanje spadata med najpomemb-
nejše cilje pri državljanski vzgoji in izobraževanju. Zanimivo je, da tako v mednarodnem
merilu kot v Sloveniji učitelji menijo, da je spodbujanje spoštovanja okolja in njegovega va-
rovanja pomembnejši cilj kot širjenje znanja o družbenih, političnih in civilnodružbenih
inštitucijah. Slovenski učitelji pa celo ocenjujejo, da je spodbujanje spoštovanja okolja in

136
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141