Page 50 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 8
P. 50
vezane nanj. Poudarek je lahko na posamezniku, družini ali skupini vrstnikov, na šir-
ši skupnosti ali pa širše, na globalnemu kontekstu.

Skupina strokovnjakov je kot izhodišče vzela kontekste, ki so bili uporabljeni v okviru
Programa za mednarodno ocenjevanje pismenosti odraslih (PIAAC): izobraževalni in de-
lovni, družinski, osebni ter družbeni (OECD, 2009b).

Izobraževalni in delovni kontekst

Izobraževalni in delovni kontekst je zelo pomemben za mlade ljudi. Veliko dijakov v
raziskavi PISA bo nadaljevalo šolanje in usposabljanje, mnogi drugi 15-letniki se bodo v
letu ali dveh pridružili delovni sili, nekaj pa jih že ima občasno zaposlitev po pouku. Zato
je trenutni in srednjeročni delovni kontekst pomemben tudi za dijake v raziskavi PISA.
Skoraj vsi 15-letniki bodo slej ko prej začeli razmišljati o finančnih zadevah, ki se tičejo iz-
obrazbe ali dela, bodisi bodo trošili prislužen denar, razmišljali o možnostih prihodnje iz-
obrazbe ali načrtovali delovno dobo.

Tipične naloge v tem kontekstu vključujejo razumevanje plačilne liste, načrtovanje
varčevanja za terciarno izobraževanje, raziskovanje prednosti in tveganj najemanja posoji-
la za študij ter sodelovanja pri varčevalnih načrtih na delovnem mestu.

Domači in družinski kontekst

Dom in družina vključuje finančne teme, ki se tičejo gospodinjskih stroškov. Gospo-
dinjstvo v okviru družine je najpogostejše okolje za 15-letnike, toda ta kategorija obsega
tudi okolja, ki ne temeljijo na družinskih razmerjih, kot je na primer skupno bivanje mla-
dih ljudi kmalu zatem, ko zapustijo družinski dom. Naloge v tem kontekstu lahko vklju-
čujejo nakup gospodinjskih potrebščin ali hrane, zapisovanje porabe in načrtovanje dru-
žinskih dogodkov. Tudi odločitve o proračunu in prednostnih nakupih najdemo v tem
kontekstu.

Osebni kontekst

Osebni kontekst je pomemben za osebne finance 15-letnika, saj veliko odločitev po-
sameznik sprejme zgolj zaradi osebne koristi ali zadovoljstva, obstaja pa tudi veliko dol-
žnosti, ki jih s tem nosi. Odločitve, ki jih posameznik sprejema in spadajo v ta kontekst,
vključujejo izbiro proizvodov in storitev za osebno porabo, kot so na primer oblačila, pri-
pomočki za osebno nego in striženje las, ali pa nakup potrošnih dobrin, kot sta elektron-
ska ali športna oprema, pa tudi obveznosti, kot je plačevanje sezonskih kart ali članarine
v fitnes klubu. Te odločitve vključujejo nujne osebne potrebe, kot tudi prosti čas in rekre-
acijo. Čeprav na odločitve posameznika lahko vplivata družina ali družba, nosi posame-

50
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55