Page 55 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 8
P. 55
ančna pismenost v povezavi z
matematično in bralno pismenostjo

Veščine računanja

Določena stopnja matematične pismenosti je nujen pogoj za finančno pismenost. Hu-
ston (2010) meni, da posameznikove težave z veščinami računanja prav gotovo vplivajo
na njegovo/njeno finančno pismenost. Toda orodja, ki so na voljo (npr. žepni kalkulator),
lahko nadomestijo te pomanjkljivosti; zato se je pri merjenju finančne pismenosti bolj po-
membno osredotočati na informacijo, ki je neposredno povezana z uspešnim upravljanjem
osebnih financ, kot pa na veščine računanja. Zato testi, ki ocenjujejo finančno pismenost,
pogosteje vključujejo naloge, ki imajo vidik matematične pismenosti, čeprav ta vidik ni
v žarišču merjenja. Lusardi in drugi (2010) so poročali, da so tri vprašanja s področja fi-
nančne pismenosti v Nacionalni longitudinalni raziskavi mladine, opraviljeni leta 1997
v ZDA, dobro pokazala razliko med dobro in slabo finančno pismenostjo anketirancev.
Dve izmed treh vprašanj, ki sta se nanašali na obrestno mero in inflacijo, sta zahtevali ne-
kaj osnovnega znanja s področja matematične pismenosti. Sposobnosti, ki so se pokaza-
le kot pomembno povezane z matematičnim znanjem, so bile: občutek za števila, pozna-
vanje različnih načinov predstavitve števil in veščine računanja na pamet ter ocenjevanje
vrednosti in verjetnosti izračuna.

Na drugi strani pa so področja, kjer se vsebine matematične in finančne pismenosti
ne prekrivajo. Matematična pismenost v raziskavi PISA 2012 pokriva štiri vsebinska po-
dročja: spremenljivke in odnose, like in telesa, količino ter verjetnost in delo s podatki.
Od teh se le količina neposredno prekriva z vsebino finančne pismenosti. Na primer, na-
mesto vsebinskega sklopa verjetnost in delo s podatki pri matematični pismenosti, ki od
dijakov zahteva uporabo verjetnostnega izračuna in statistike, je pri finančni pismenosti
uporabljen sklop tveganje in dobiček. Razlika je v tem, da je pri slednjem potrebna le splo-

55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60