Page 54 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja bralne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 6
P. 54
ONDO

Očarani nad tako številnimi in tako čudovitimi izumi se prebivalci Maconda kar niso mogli načuditi. Cele noči so pre-
bedeli v ogledovanju slabotnih električnih žarnic, ki jih je napajal generator – Aureliano Triste ga je pripeljal s seboj, ko
je v mesto drugič pripeljal vlak –, in le stežka in počasi so se privadili na njegov obsedeni tumtum. Ogorčeni so bili nad
živimi slikami, ki jih je premožni trgovec Don Bruno Crespi prikazoval v gledališču z blagajniškimi okenci v obliki lev-
jih glav, saj se je človek, ki so ga v nekem filmu mrtvega pokopali in nad čigar nesrečo so vsi pretakali grenke solze, pozneje
živ in spremenjen v Arabca pojavil v naslednjem filmu. Občinstvo, ki je plačevalo po dva centava, da bi lahko delilo zgo-
de in nezgode junakov, ni preneslo tako nezaslišane potegavščine in je polomilo vse stole. Župan je na vztrajno prigovar-
janje Don Bruna Crespija v javnem razglasu pojasnil, da je kino stroj za ustvarjanje iluzij, ki si ne zasluži tako strastnih
izbruhov občinstva. Ob taki posmehljivi razlagi se je mnogim zazdelo, da so žrtev neke nove bahave ciganske kupčije, in
sklenili so, da ne pojdejo več v kino, saj imajo preveč svojih lastnih tegob, da bi hodili objokovat nesrečo izmišljenih bitij.

Macondo je odlomek iz romana Sto let samote kolumbijskega pisatelja Gabriela
Garcie Márqueza. Spada v situacijo branje za zasebno uporabo, saj je namenjen
branju na podlagi lastnega interesa in za lastni užitek. Naloga Macondo se zač-
ne s kratkim odstavkom, ki bralca seznani s kontekstom: “Besedilo na naspro-
tni strani je odlomek iz romana. V tem delu pripovedi so v majhnem, izmišlje-
nem mestu Macondo pravkar zgradili železnico, napeljali elektriko in odprli prvi
kino.” Osrednji motiv odlomka je očaranost prebivalcev nad kinom. Medtem
ko sta čas in kraj dogajanja v odlomku za večino bralcev eksotična, imajo 15-le-
tniki že izkušnjo z obiskovanjem kina, odzivi likov pa so zanimivi in hkrati pov-
sem človeški oziroma domači. Macondo, ki ga uvrščamo med vezana besedila, je
primer pripovedi; kot je za tovrstna besedila značilno, odlomek pojasnjuje spe-
cifično obnašanje likov v zgodbi ter beleži dejanja in dogodke z vidika subjek-
tivnih vtisov. Macondo vsebuje vprašanja, ki od dijakov zahtevajo povzemanje in
interpretiranje ter razmišljanje o ... in vrednotenje besedila. Eno od vprašanj je na-
vedeno spodaj.

54
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59