Page 49 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja bralne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 6
P. 49
2). Ko dijaki prebirajo gradivo, ki jim je predstavljeno kot neposredno povezano z nji-
hovimi osebnimi interesi, je njihovo razumevanje boljše kot takrat, ko berejo zgolj zaradi
rezultatov oziroma ocen (Vansteenkiste et al., 2006). Dijaki bolje razumejo bralna gradi-
va, povezana z neposrednimi izkušnjami ali laboratorijskimi aktivnostmi, kot pa gradiva,
ki niso tako relevantna (Guthrie et al., 2006). Poleg tega se dijaki bolj poglobijo v besedi-
la, označena kot “zanimiva”, kot v druga besedila (Schiefele, 1999).

Spodbujanje avtonomije. Zaznava avtonomije, ki je glavni element notranje motivaci-
je, se poveča, kadar dobijo dijaki v razredu priložnost za izbiro in nadzor (Skinner et al.,
2008). Učitelji imajo na razpolago cel razpon načinov, kako deliti nadzor s svojimi dijaki
(Flowerday et al., 2000). Kadar se učitelji izobrazijo o delitvi nadzora (npr. omogočijo di-
jakom, da sami izberejo besedilo, ali jih povabijo, da komentirajo odločitve), se zavzetost
dijakov v razredu poveča (Reeve et al., 2004).

Vprašanja, ki se v raziskavi PISA 2009 in 2012 nanašajo na individualno bralno zavze-
tost, so razporejena med vprašanja, povezana z bralno motivacijo (interesom, avtonomi-
jo in socialno interakcijo) in z bralnimi navadami, tako v tiskani kot v elektronski obli-
ki. Vprašanja, ki se nanašajo na učno okolje v povezavi z bralno zavzetostjo, so vključena v
kontekst vprašanj o aktivnostih v razredu.

Metakognicija pri branju

Pomen metakognicije

Tako kot bralna zavzetost je tudi metakognicija pomembno povezana z bralno uspe-
šnostjo, nanjo pa vplivata poučevanje oziroma učenje. Povezavo med bralno uspešnostjo
in metakognicijo so pokazale številne študije (Artelt et al., 2001; Brown, et al., 2004). Ek-
splicitno oziroma formalno poučevanje metakognitivnih strategijh naj bi vodilo k izbolj-
šanemu razumevanju besedil in k boljši uporabi informacij.

Domnevno postane bralec neodvisen od učitelja takrat, ko usvoji te strategije predela-
ve besedil in jih uporablja brez večjih težav. Z uporabo teh strategij se lahko bralec učinko-
vito sooči z besedilom tako, da dojame branje kot problemsko nalogo, ki zahteva uporabo
strateškega mišljenja, in da strateško razmišlja o reševanju problemov pri bralnem razume-
vanju. Splošna ugotovitev poročila Ameriškega nacionalnega odbora za branje (The U.S.
National Reading Panel) iz leta 2000 je bila, da je slabo bralno pismenost mogoče izbolj-
šati z eksplicitnim poučevanjem metakognitivnih spretnosti. To pomeni, da bralci takrat,
ko jih izobrazimo o kognitivnih in metakognitivnih strategijah, pri bralnem razumeva-
nju napredujejo bolj od dijakov, ki so bili deležni zgolj konvencionalnih učnih postopkov

49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54