Page 41 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja bralne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 6
P. 41
Slika 3: Združene kategorije vidikov bralne pismenosti

Iskanje in dostopanje do podatkov

V vsakdanjem življenju pogosto potrebujemo različne informacije, na primer telefon-
sko številko ali čas odhoda avtobusa ali vlaka. Včasih želimo poiskati določeno informa-
cijo, da bi z njo podprli ali zavrnili neko trditev. V takih primerih morajo bralci to infor-
macijo najprej poiskati. Da bralci pridobijo ustrezno informacijo, jo morajo iskati, najti in
izbrati. Proces zbiranja informacij najpogosteje poteka na ravni stavka, v nekaterih prime-
rih pa je informacija lahko dana v dveh ali več stavkih ali odstavkih.

Ta vidik bralne pismenosti zajema iskanje ter prepoznavanje točno določene informa-
cije, ki je bistvena pri odgovarjanju na zastavljeno vprašanje. Npr., to lahko zajema podat-
ke, ki jih delodajalec zahteva kot pogoj pri zaposlovanju, iskanje pravilne telefonske šte-
vilke, iskanje določenega dokaza v besedilu, ki podpira ali nasprotuje določeni trditvi ipd.

Iskanje informacije se eksplicitno nanaša na izbiro določene že navedene informacije,
medtem ko se dostopanje do informacij nanaša na daljši proces identifikacije oz. pot, ki je
potrebna, da dijak do informacije pride. Nekatere naloge od dijaka zahtevajo zgolj identi-
fikacijo informacije na mestu, kjer je ta očitno prepoznavna, pri nekaterih nalogah (še po-
sebej pri digitalnih besedilih) pa mora dijak za dostop do informacije prehoditi daljšo pot
(npr. ključen podatek se skriva v enem od zavihkov spletne strani nekega podjetja). Kakor

41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46