Page 17 - Puklek Levpušček, Melita, in Klaudija Šterman Ivančič, ur. Motivacijski dejavniki v izobraževanju mladine in odraslih. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 5
P. 17
dgovor
Pričujoča monografija je nastala v sodelovanju strokovnjakov s področja psihologije in
andragogike, ki smo svoje raziskovalne moči združili v evalvacijski študiji z naslovom Mo-
tivacijski dejavniki v izobraževanju mladine in odraslih. Študijo je finančno podprlo Mi-
nistrstvo za izobraževanje, znanost in šport in se je izvajala v letih 2010–2012.
V evalvacijski študiji smo izvedli tri neodvisne raziskave. Vsem raziskavam je skupna
obravnava značilnosti motivacije v izobraževanju, vendar se vsaka študija osredotoča na
specifične vidike motivacije in v različnih razvojnih oz. učnih obdobjih. V študiji z naslo-
vom Motivacijski dejavniki bralnih dosežkov v raziskavi PISA 2009 smo raziskovalke Me-
lita Puklek Levpušček, Anja Podlesek in Klaudija Šterman Ivančič analizirale podatke,
zbrane v raziskavi bralne pismenosti PISA 2009, v kateri so sodelovali 15-letniki iz držav
OECD in držav partneric. Analizirale smo področje bralnih aktivnosti, motivacije za bra-
nje, učnih strategij ter značilnosti učnega okolja. Rezultate slovenskih 15-letnikov smo pri
omenjenih dejavnikih bralne pismenosti primerjale z rezultati njihovih vrstnikov v dveh
visoko uspešnih evropskih državah (Finska in Norveška). Slovenski 15-letniki so se v pri-
merjavi z vrstniki iz skandinavskih držav izkazali kot manj raznovrstni bralci ter kot bral-
ci, ki berejo najmanj leposlovja, predvsem zaradi zunanje motivacije (ker morajo oz. da
dobijo potrebne informacije). Omenjeni rezultati kažejo, da je v slovenskih šolah treba v
večji meri krepiti notranje zanimanje za branje, tudi z izbiro primernega bralnega gradiva
in z novimi pristopi k obravnavi prebranega. Vsekakor pa je razveseljivo dejstvo, da sloven-
ski mladostniki nadpovprečno (tudi v primerjavi s finskimi in norveškimi vrstniki) pozi-
tivno ocenjujejo spodbude učitelja slovenščine k zavzetosti in aktivni udeležbi pri branju.
Nadalje smo avtorice ugotavljale tipične bralne profile slovenskih 15-letnikov. Podobno
kot v predhodnjih analizah se je pokazalo, da med 15-letniki prevladujejo profili nezavze-
17
Pričujoča monografija je nastala v sodelovanju strokovnjakov s področja psihologije in
andragogike, ki smo svoje raziskovalne moči združili v evalvacijski študiji z naslovom Mo-
tivacijski dejavniki v izobraževanju mladine in odraslih. Študijo je finančno podprlo Mi-
nistrstvo za izobraževanje, znanost in šport in se je izvajala v letih 2010–2012.
V evalvacijski študiji smo izvedli tri neodvisne raziskave. Vsem raziskavam je skupna
obravnava značilnosti motivacije v izobraževanju, vendar se vsaka študija osredotoča na
specifične vidike motivacije in v različnih razvojnih oz. učnih obdobjih. V študiji z naslo-
vom Motivacijski dejavniki bralnih dosežkov v raziskavi PISA 2009 smo raziskovalke Me-
lita Puklek Levpušček, Anja Podlesek in Klaudija Šterman Ivančič analizirale podatke,
zbrane v raziskavi bralne pismenosti PISA 2009, v kateri so sodelovali 15-letniki iz držav
OECD in držav partneric. Analizirale smo področje bralnih aktivnosti, motivacije za bra-
nje, učnih strategij ter značilnosti učnega okolja. Rezultate slovenskih 15-letnikov smo pri
omenjenih dejavnikih bralne pismenosti primerjale z rezultati njihovih vrstnikov v dveh
visoko uspešnih evropskih državah (Finska in Norveška). Slovenski 15-letniki so se v pri-
merjavi z vrstniki iz skandinavskih držav izkazali kot manj raznovrstni bralci ter kot bral-
ci, ki berejo najmanj leposlovja, predvsem zaradi zunanje motivacije (ker morajo oz. da
dobijo potrebne informacije). Omenjeni rezultati kažejo, da je v slovenskih šolah treba v
večji meri krepiti notranje zanimanje za branje, tudi z izbiro primernega bralnega gradiva
in z novimi pristopi k obravnavi prebranega. Vsekakor pa je razveseljivo dejstvo, da sloven-
ski mladostniki nadpovprečno (tudi v primerjavi s finskimi in norveškimi vrstniki) pozi-
tivno ocenjujejo spodbude učitelja slovenščine k zavzetosti in aktivni udeležbi pri branju.
Nadalje smo avtorice ugotavljale tipične bralne profile slovenskih 15-letnikov. Podobno
kot v predhodnjih analizah se je pokazalo, da med 15-letniki prevladujejo profili nezavze-
17