Page 43 - Polona Kelava, Neformalno učenje? Kaj je to? Dissertationes 24, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 43
ncipatorični potencial 43  
neformalnega izobraževanja1
Emancipatory Potential of Non-Formal
Education

Janez Kolenc Gregorič† in Taja Kramberger

Povzetek

Šole se od drugih oblik izobraževanja ločijo po tem, da oblikujej­o specializirane si­
steme argumentacij in diskurzivne racionalnosti, kakor so učni načrti in programi t.
i. kurikuli, učbeniki, urniki in podobno. Ti so že sami na sebi oblike institucionalizi-
ranega znanja in neposredne vzgoje in izobraževanja. Šolski učni programi so jedro
izobraževalnega sistema zahodnih družb in tvorijo enega izmed najmočnejših vzvo-

1 V okviru projekta Antropološki vidiki neformalnega pridobivanja znanj (2011–2014), katerega nosi-
lec je bil izvirno Janez Kolenc Gregorič (1955–2012), smo jeseni 2011 in na začetku leta 2012 z dialogi,
diskusijo in usklajevanjem epistemičnih in metodoloških izhodišč posamičnih sodelavk in sodelav-
cev projekta komaj dobro začeli. Janez Kolenc Gregorič mi je marca 2012 v smislu te projektne dina-
mike poslal besedilo, ki sem ga na njegovo željo, da bi v besedilu sodelovala kot soavtorica članka, na
več mestih ustrezno dopolnila. Nekaj malega sva o njegovih hipotezah, grafičnih rešitvah in mojih
dodatkih, komentarjih oz. vprašanjih sicer ustno razpravljala in se veselila nadaljnjih argumentov in
protiargumentov, toda žal nas je – vse, ki smo z Janezom razvijali človeške in intelektualne vezi – kma-
lu zatem prehitela njegova prezgodnja smrt. Tako je najin skupaj načrtovani članek postal nedokon-
čani hommage prijatelju in intelektualnemu sogovorniku Janezu Kolencu Gregoriču. Kot tak ostaja
torzo, nesklenjen zametek debate. Zaradi tega ga – v znak kolegialnosti in spoštovanja do intelektual-
nega sodelavca in prijatelja – na več mestih, kjer bi se Janezova ali moja misel lahko dalje razvijali le sko-
zi najino skupno debato (sicer zelo raznorodnih izhodišč, konceptov in branj) in bi tako lahko postali
vsaka zase – nedvomno pa tudi skupaj – bolj pertinentni, nisem mogla in ne hotela zapreti (po svoje).
Članek je šibek in nedorečen predvsem v drugem delu, kjer je nanizana vrsta idealnih shem in mode-
lov (bodisi na grafičnih prikazih ali v kataloški obliki), ki brez nadaljnje diskusije in opredelitev obvisi-
jo v zraku. Na nekaj mestih mu manjka tudi natančnejše navajanje, kar je opazil tudi recenzent/recen-
zentka, a žal Kolenčevi živahni misli in njenim oplajanjem z mislimi drugih zdaj ni več mogoče slediti
na enak način, kakor je to mogoče narediti, dokler z ljudmi lahko komuniciraš v živo. Vseeno se mi zdi,
da so v besedilu tudi mesta, pa naj bodo še tako nekoherentna, divergentna in razmajana, ki spodbu-
jajo mišljenje in iskanje rešitev – ali, natančneje, bralca in bralko nagovarjajo, da si zastavi lastna vpra-
šanja. Članku sem po Janezovi smrti dodala še nekaj svojih razmišljanj, primerjalnih dopolnil in skli-
cev. Posvečam ga – in verjamem, da to ni v nasprotju z Janezovim razgibanim duhom – Almiri, Janu
in Martinu! Zahvaljujem se recenzentom/recenzentkam za koristne pripombe.
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48