Page 230 - Polona Kelava, Neformalno učenje? Kaj je to? Dissertationes 24, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 230
Neformalno učenje? Kaj je to?
Kaj torej potrjujemo oz. priznavamo v sistemu priznavanja neformalno
pridobljenega znanja?
Rezultati učenja/učni dosežki so
»nabor znanja, spretnosti in/ali zmožnosti oziroma kompetenc, ki jih je po-
sameznik pridobil in/ali jih je sposoben izkazati po dokončanju formalne-
ga, neformalnega ali priložnostnega učenja/izobraževanja«. (Večjezični …,
2011; vir: Cedefop, 2004)
Kot komentar preberemo, da lahko rezultati učenja/učni dosežki iz-
virajo iz katerega koli načina učenja/izobraževanja (formalnega, nefor-
malnega ali priložnostnega) (prim. Tissot, 2004: 100, Terminology …,
2008: 120). Vrednotenje rezultatov učenja/učnih dosežkov je
»potrditev kompetentnega telesa, da so bili rezultati učenja/učni dosežki
(znanje, spretnosti in/ali kompetence), ki jih je dosegel posameznik v for-
malnem ali neformalnem izobraževanju ali priložnostnem učenju, ocenje-
ni v skladu z vnaprej določenimi kriteriji in ustrezajo zahtevam standardov
vrednotenja. Vrednotenje se praviloma konča s certificiranjem.« (Večjezič-
ni …, 2011; vir: Cedefop; cf. Tissot, 2004: 157 in Terminology …, 2008: 199)
Priznavanje neformalno in priložnostno pridobljenega znanja (mi
bomo uporabljali skrajšan naziv »priznavanje neformalno pridobljenega
znanja) pa označuje
»procese in postopke, ki posameznikom omogočajo, da valorizirajo že pri-
dobljeno znanje in ga uveljavljajo pri nadaljnjem izobraževanju ali zaposlo-
vanju. Izvajalci izobraževanja pri tem upoštevajo, da se posamezniki uči-
jo na različne načine, in priznajo znanje, spretnosti in kompetence, prido-
bljene zunaj formalnega izobraževanja, bodisi na delovnem mestu, na teča-
jih, usposabljanjih ali v vsakodnevnem življenju.« (Muršak, 2012: 90–91; vir:
ZPSI, Pravilnik o ocenjevanju)
Govorimo torej o ožjem segmentu, kot je neformalno znanje v ce-
loti. Govorimo zgolj o njegovem priznavanju, kadar se vrši in kadar je
sploh potrebno.
Priznavanje neformalno pridobljenega
znanja v Sloveniji
V Sloveniji se uveljavlja priznavanje neformalno pridobljenega zna-
nja že nekaj let. Preden pogledamo, katere poti pri priznavanju nam pri-
poročajo dokumenti, zakoni, priporočila ipd., bomo pregledali načine,
ki jih imamo za priznavanje neformalno pridobljenega znanja pri nas na
voljo. Ker že v uvodu napovedujemo tudi pozornost na neoliberalistične
poteze pri priznavanju neformalno pridobljenega znanja, bomo na neka-
tere vidike le-tega opozarjali že sproti.
Kaj torej potrjujemo oz. priznavamo v sistemu priznavanja neformalno
pridobljenega znanja?
Rezultati učenja/učni dosežki so
»nabor znanja, spretnosti in/ali zmožnosti oziroma kompetenc, ki jih je po-
sameznik pridobil in/ali jih je sposoben izkazati po dokončanju formalne-
ga, neformalnega ali priložnostnega učenja/izobraževanja«. (Večjezični …,
2011; vir: Cedefop, 2004)
Kot komentar preberemo, da lahko rezultati učenja/učni dosežki iz-
virajo iz katerega koli načina učenja/izobraževanja (formalnega, nefor-
malnega ali priložnostnega) (prim. Tissot, 2004: 100, Terminology …,
2008: 120). Vrednotenje rezultatov učenja/učnih dosežkov je
»potrditev kompetentnega telesa, da so bili rezultati učenja/učni dosežki
(znanje, spretnosti in/ali kompetence), ki jih je dosegel posameznik v for-
malnem ali neformalnem izobraževanju ali priložnostnem učenju, ocenje-
ni v skladu z vnaprej določenimi kriteriji in ustrezajo zahtevam standardov
vrednotenja. Vrednotenje se praviloma konča s certificiranjem.« (Večjezič-
ni …, 2011; vir: Cedefop; cf. Tissot, 2004: 157 in Terminology …, 2008: 199)
Priznavanje neformalno in priložnostno pridobljenega znanja (mi
bomo uporabljali skrajšan naziv »priznavanje neformalno pridobljenega
znanja) pa označuje
»procese in postopke, ki posameznikom omogočajo, da valorizirajo že pri-
dobljeno znanje in ga uveljavljajo pri nadaljnjem izobraževanju ali zaposlo-
vanju. Izvajalci izobraževanja pri tem upoštevajo, da se posamezniki uči-
jo na različne načine, in priznajo znanje, spretnosti in kompetence, prido-
bljene zunaj formalnega izobraževanja, bodisi na delovnem mestu, na teča-
jih, usposabljanjih ali v vsakodnevnem življenju.« (Muršak, 2012: 90–91; vir:
ZPSI, Pravilnik o ocenjevanju)
Govorimo torej o ožjem segmentu, kot je neformalno znanje v ce-
loti. Govorimo zgolj o njegovem priznavanju, kadar se vrši in kadar je
sploh potrebno.
Priznavanje neformalno pridobljenega
znanja v Sloveniji
V Sloveniji se uveljavlja priznavanje neformalno pridobljenega zna-
nja že nekaj let. Preden pogledamo, katere poti pri priznavanju nam pri-
poročajo dokumenti, zakoni, priporočila ipd., bomo pregledali načine,
ki jih imamo za priznavanje neformalno pridobljenega znanja pri nas na
voljo. Ker že v uvodu napovedujemo tudi pozornost na neoliberalistične
poteze pri priznavanju neformalno pridobljenega znanja, bomo na neka-
tere vidike le-tega opozarjali že sproti.