Page 110 - Vesna Pobežin (ur.), Drugo pedagoškega diskurza, Dissertationes 23, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 110
Drugo pedagoškega diskurza
ski vodje, službe za odnose z javnostmi …, lahko pa poteka tudi v obratni
smeri, ko gre za opozicijo civilne družbe, medijev, organiziranih skupin
in ne nazadnje državljanov na ulicah. Diskurz ni nujno nevtralna komu-
nikacija, temveč se pojavlja tudi kot orodje manipulacije ali sredstvo za
utrjevanje moči in prevlade ekonomskih in drugih elit.
Diskurzivni institucionalizem je dopolnjen še z nekaterimi elemen-
ti kritične analize diskurza (Fairclough in Wodak, 2008; Wodak, 2008),
kar je analizi prispevalo občutljivost za več-ravninsko definicijo kon-
teksta in vpliv družbenopolitičnih pogojev na dinamiko diskurzivnih
praks (zlasti političnih dokumentov in procesov, ki vodijo do njih). Kri-
tična analiza diskurza oz. njen diskurzivno historični pristop je omogo-
čil obravnavo razvoja konceptov ob napredovanju bolonjskega procesa in
nekaterih kontekstualnih pojavov.
V empiričnem delu so analizirani dokumenti bolonjskega procesa,
EU in Sveta Evrope ter procesi, ki so vodili v njihovo oblikovanje. Anali-
za poskuša slediti diskurzom, da bi izluščila ideje, ki se v njih izražajo in
posredujejo. Pri tem so bolj kot konkretne reformne smernice in orodja
v ospredju predvsem konceptualni elementi, ključni za idejno usmeritev
diskurza. Za boljše razumevanje ozadja so bili opravljeni intervjuji z ne-
katerimi ključnimi akterji, ki so bili udeleženi pri snovanju dokumentov.
Avtor je ugotovitve črpal še iz neposrednega sodelovanja v procesu,
kjer je sodeloval kot predstavnik interesne skupine in član delegacije dr-
žave podpisnice. Izkušnje s postopki, pogovori z vplivnimi akterji, sode-
lovanje v razpravah in pogajanjih ter dostop do različnih faz oblikovanja
politik predstavljajo pomemben vpogled v dinamiko bolonjskega proce-
sa. Triangulacija med ugotovitvami avtorja in pogledi drugih udeležen-
cev je pomagala omejiti vpliv avtorjevih osebnih vtisov in preprečiti, da
bi osebno mnenje neutemeljeno vplivalo na potek analize in oblikova-
nje ugotovitev.

Bolonjski proces – interpretacije in kritike

Bolonjski proces ima svoje zametke v Sorboni leta 1998, kjer so po-
budo sprožili ministri štirih največjih držav zahodne Evrope (Francije,
Italije, Nemčije in Velike Britanije). K srečanju so jih gnale težave v vi-
sokem šolstvu, s katerimi so se soočali v domačem okolju. Število štu-
dentov v visokošolskem izobraževanju je občutno preseglo številko, zna-
čilno za obdobje po drugi svetovni vojni, a niti sistem niti univerze se
niso preoblikovali, da bi se prilagodili novim razmeram. Poleg potrebe
po prilagoditvi množičnemu šolstvu je ministre skrbel še znaten upad
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115