Page 69 - Marcello Potocco, Nacionalni imaginariji, literarni imaginariji, Dissertationes 20
P. 69
»Narod« in kanadski utemeljitveni mit 

zakona in moralne pravičnosti.23 Lojalistični odziv pribežnikov iz ZDA
je, kot ugotavlja Sandra Djwa, potemtakem bistveno sooblikoval videnje
Kanade, ki je vključevalo nasprotovanje Združenim državam ob hkra-
tni naslonitvi na Veliko Britanijo.24 Frye dvopolnosti, nastajajoče iz raz-
ličnih tradicij, razume tudi kot prostorsko vprašanje, glede na to, da ka-
nadsko enotnost razume kot srečanje dveh geografskih osi, tiste v sme-
ri vzhod – zahod, ki skladno z zgodovinskim širjenjem kanadskega oze-
mlja proti Britanski Kolumbiji zagotavlja politično enotnost države – in
tiste v smeri jug – sever, ki naj bi bila temelj kanadske kulturne identifi-
kacije in ki jo razume kot združevanje dveh radikalno drugačnih izho-
dišč, »novoameriškega« ter tradicionalno britanskega.25 V mislih nima
(le) fizične geografske danosti, marveč zlasti dva tipa mentalne struk-
ture. Za eno naj bi bila značilna nereflektirana heroičnost, katere tipič-
ni nacionalni projekt je gradnja čezcelinske železnice, medtem ko dru-
ga, kulturna identifikacija vzpostavlja specifični imaginativni odziv, ki
se umešča v vmesni prostor med liberalističnim podrejanjem in zadrža-
no rojalistično konzervativnostjo. Oboje naj bi se po Fryjevem mnenju
izkazovalo v posebnem odnosu do prostora oziroma do naravne danosti,
ki ga definira kot »mentaliteto majhnih in izoliranih skupnosti, obkro-
ženih tako s fizično kot s psihološko mejo, med seboj ločenih /.../ pa ven-
dar nenehno soočenih s širnim, nepredstavljivim, pretečim in mogoč-
nim fizičnim okoljem«.26

Izvor vzorca, ki ga opisuje Frye, tudi New in W. J. Keith pripisujeta
posebnostim prvotnega naseljevanja Kanade, v okviru katerega so nasta-
jala nepovezana pionirska naselja in garnizije, ki niso imele skoraj nobe-
nih medsebojnih stikov. Frye jih opiše kot »tesno povezane, blokirane
skupnosti«, obkrožene s pretečim fizičnim teritorijem, ki ne zbuja indi-
vidualnega odziva, saj naj bi bilo v stanju ogroženosti laže ohranjati sek-
taško izločenost ali celo množiti garnizije,27 kakor izbrati individualno

23 Sandra Djwa, Canadian Poets and the Great Tradition, Canadian Literature, št. 65 (1975), 46 isl.
24 Djwa, Canadian Poets; prim. Dennis Duffy, Gardens, covenants, exiles: loyalism in the literature of Upper

Canada Ontario (Toronto: University of Toronto Press, 1982), 8–28.
25 Frye, Conclusion, 824; Northrop Frye, The Bush Garden (/Toronto/: Anansi, 1971); Northrop Frye,

The Stubborn Structure (London: Methuen, 1974).
26 Frye, Conclusion, 830.
27 New, A History of Canadian, 24 isl.; Keith, Third World, 9. O garnizijah Frye govori zato, ker so kanad-

ski osvajalci na osvojenih ozemljih najprej postavili vojaške utrdbe in šele na temelju tako pridoblje-
ne varnosti potem ustvarili naselbino, ki so jo skušali čim bolj ograditi od divjine, prim. Mirko Jurak,
Northrop Frye in Margaret Atwood: Njun odnos do kanadske samobitnosti in kulture, Zbornik ob
sedemdesetletnici Franceta Bernika (1997), 231–232.
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74