Page 74 - Marcello Potocco, Nacionalni imaginariji, literarni imaginariji, Dissertationes 20
P. 74
 Nacionalni imaginariji – Literarni imaginariji

vidno, da ga struktura mita zanima zato, ker ga zanimajo splošni vzorci
v genezi literarnih del, katerih strukturo je možno vzporejati s strukturo
mita.39 Tudi Fryevo kanadsko kritištvo se zato osredinja na skupne sim-
bolne strukture imaginarnega, ki jih skuša deducirati iz literarnega gra-
diva. Mary L. MacDonald sicer dvomi o tem, da so bili književniki, zla-
sti v prvi polovici 19. stoletja, v tolikšni meri obremenjeni z naravo in nje-
no sovražnostjo, kot bi lahko sklepali iz Fryjevih izhodišč in kot to zatr-
juje Atwoodova.40 Vendar je nasproti njenim dvomom možno postavi-
ti tezo, da so prav ti, pravzaprav prvi kanadski literati, naravo dojemali so-
vražno spričo svoje ekonomsko progresivistične naravnanosti.41 Obenem
je vse do druge polovice 20. stoletja možno izpostaviti dovolj dolg niz av-
torjev, ki potrjujejo Fryjeve hipoteze o kanadski literarni tradiciji (t. i.
konfederacijski pesniki, Earle Birney, E. J. Pratt itn.).

Da je utemeljitveni mit zgolj narativna konstrukcija, je bilo Fryeju,
skratka, povsem jasno. Iz njegovih komentarjev v Sklepu k Literarni zgo-
dovini Kanade pa je razvidno tudi, da se zaveda razlike med konstruk-
cijami mita na stari celini in v Kanadi.42 Predvsem pritrjuje mnenju Vic-
torja Hopwooda, da je bila kanadska zavest – drugače od evropske, ki
je bila utemeljena neposredno v ritualu in mitu – rojena kot literarna in
zgodovinska.43 Medtem ko je razvoj evropske literature potekal kot niz
utemeljitev in potrditev mita v nenehno nadaljujoči se skupnosti, je te-
žava kanadske literature že od začetka ta, da ustvarja iz zabeleženih po-
ročil, izhajajoč iz zgodovinskega občutka, kar je predvsem posledica pro-
testantskega revolucionarnega pogleda na zgodovino, ki je do skrajno-
sti zmanjšal pomen ustnega izročila in mitično spremenil v »predzgo-
dovinsko«. Če pa kot mitično opredelimo sleherni kulturni material, ki
ga določena družba identificira kot svoje arhetipsko bistvo, ne glede na
to, ali gre pri tem za ustno ali pisno izročilo, so za kanadsko literaturo,
kot trdi Hopwood, proto-oblika narodne literature lahko tudi in še po-

39 Frye, The stubborn; Northrop Frye, Myth and Metaphor: Selected Essays, 1974–1988 (Charlottesville:
University Press of Virginia, 1990); Northrop Frye, Anatomija kritištva (Ljubljana: LUD Literatu-
ra, 2004); prim. Russel Morton Brown, Critic, Culture, Text: Beyond Thematics, Essays on Canadian
Writing 11 (1978), 180.

40 Mary Lu MacDonald, Some Notes on The Montreal Literary Scene, Canadian Poetry: Studies, Docu-
ments, Reviews 5 (1979), http://www.uwo.ca/english/canadianpoetry/cpjrn/vol05/macdonald.htm.

41 C. D. Mazoff, Strategies of Colonial Legitimation in the Early Canadian Long Poem, Canadian Po-
etry: Studies, Documents, Reviews 36 (1995), http://www.uwo.ca/english/canadianpoetry/cpjrn/vol36/
mazoff.htm.

42 Frye, Conclusion, 835–836.
43 Victor G. Hopwood, Explorers by Land (to 1860), v: Literary History of Canada: Canadian Literature in

English, ur. Carl F. Klinck, let. 1965 (Toronto: University of Toronto Press, 1965), 19.
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79