Page 180 - Marcello Potocco, Nacionalni imaginariji, literarni imaginariji, Dissertationes 20
P. 180
 Nacionalni imaginariji – Literarni imaginariji

če razumeti tudi še ne dokončno vzpostavljen sistem – v našem primeru
– nacionalnih vrednot. Trditev Petra Zime, da sta nasprotje dogmatične
narative ironija in ambivalenca,54 je skladna z mojimi ugotovitvami, da
so temelj fikcijskosti dialoškost, napetost in nasprotnosti, zato je vpraša-
nje, ali sta Prattova narativa in gledišče v Brébeufu ironična ali afirma-
tivna, temeljnega pomena. Po mnenju Johnsona Pratt v Brébeufu ustva-
ri občutek neizbežnosti, kakršnega v njegovih prejšnjih pesnitvah – na
primer v Titanicu – ne poznamo.55 Tschachler prav tako zatrjuje, da si je
Pratt za Brébeufa svobodno priredil konvencije visoke epike in junaške-
ga iskanja, ter zanika prisotnost ironije, Brébeufa pa razume kot epske-
ga junaka; podobno menijo Nylandova, Pontuale, Clever idr.56 Redeko-
pova sicer opozarja, da to povsem ne drži, ker je Pratt subvertiral zvrsti
epske pesnitve in romance, vendar priznava, da je zlasti s koncem ustva-
ril v prvi vrsti avtoritativno narativo, ki v veliki meri onemogoča dvom v
enovit smisel pesnitve.57 Dodati je možno, da je takšna, ideološka nara-
tiva v pesnitvi zgrajena tako, da se bo morebitnega nelagodja ob njej ali
celo aporetičnosti lahko zavedel samo bralec, ki ga uporabljene spoznav-
ne prvine ne bodo interpelirale, prav tu pa najznačilneje vidimo, da glav-
ni apel Prattovega Brébeufa ni krščanski, ampak narodni, saj je sprejetje
ideološkega poziva v pesnitvi pogojeno narodno-kulturno.

»Realizem« narative. Pontuale s tem izrazom poimenuje dejstvo,
da Pratt opisuje ljudi, ki so dejansko živeli, se sklicuje na znane in aktu-
alne zgodovinske dogodke, da pesnitev s formalno členitvijo zvesto sle-
di delitvi prvotnega vira, jezuitskih dnevnikov, t. i. Rélations itn. Našte-
te značilnosti so v skladu z dejstvom, ki ga ugotavlja Lee Briscoe Thomp-
son, da je za kanadsko zgodovinsko poezijo značilna »linearna narativa,
strogo v skladu s tradicionalnimi viri, ki se izogiba umetniškemu pona-
rejanju zgodovinskega konsenza o poteku stvari«.58 S tem Thompsono-
va nehote pokaže na povezavo med takšnim navideznim realizmom na-
rative in ideološkim pozivom. Redekopova namreč upravičeno izposta-
vlja, da pesnitev Brébeuf in njegovi sobratje spada med tiste dokumen-
tarne pesmi, kjer so izvirni dokumenti najpogosteje namenoma vstavlje-

54 Tschachler, The Cost of Story, 93–96.
55 Johnson, Brébeuf, 144, 147.
56 Tschachler, The Cost of Story, 99; Nyland, Pratt and History; Pontuale, Brébeuf; Glenn Clever, Pratt as

War Poet, v: The E. J. Pratt Symposium, ur. Glenn Clever (Ottawa: University of Ottawa Press, 1977),
91–103.
57 Redekop, Authority and the Margins, 52, 56 isl.
58 Thompson, Lands Without Ghosts, 166.
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185