Page 155 - Marcello Potocco, Nacionalni imaginariji, literarni imaginariji, Dissertationes 20
P. 155
Med mitom in institucijami 

njima nadrejenih nacij, ki sta temelj političnega okvira, v katerem se sku-
šata uveljaviti podrejena in lojalna naroda.

V obeh primerih imamo potemtakem opravka z vizijo kulturne-
ga nacionalnizma, ki svoj narod razume kot del širšega in še slavnej-
šega imperija, ki naj ga bistveno oplemenitita oba (podrejena) naroda
ravno s svojo distinktivnostjo preteklostjo. Roberts jo v citiranem so-
netu sicer ne predstavlja neposredno. S tega vidika je precej značilnejša
njegova daljša pesem Canada iz zbirke In Divers Tones, v kateri poveli-
čuje zgodovino Kanade, ki da se, kot zapiše v četrti kitici, napaja iz sa-
ške in keltske krvi – obenem pa piše skoraj izključno o spopadih, zma-
govitih za britansko kraljestvo.99 Francosko-kvebeški okvir Kanade je,
značilno, spregledan. S tem Roberts poveličevanje Kanade kot novega
»otroka narodov« nespregledljivo umešča v vizijo britanskega politič-
nega okvirja.100 Kot opozarja že Fran Levstik v recenziji Kleinmayrje-
ve Zgodovine slovenskega slovstva, Koseski slavno zgodovino, ki jo po-
laga pred noge Avstriji in cesarju Ferdinandu, posnema po Vodnikovi
Iliriji oživljeni, Levstik pa obenem opaža drobno, a značilno podrob-
nost: da za razliko od Vodnikove Ilirije Koseskega Slovenija »ničesar
ne ve sama o svojih činih starodavnih, dorimskih in rimskih vekov«.101
Edward Killoran Brown in Frye sta prav takšno, pasivno, od drugih
odvisno podobo lastnega naroda zgodaj označila z izrazom »kolonial-
na mentaliteta«, za katero naj bi bila po mnenju prvega značilna dvom
vase in postavljanje standardov in idealov zunaj lastnih časovnih in ge-
ografskih meja.102 Bleiweisovo lojalno različico nacionalne samobitno-
sti, ki ji sledi tudi Koseski, bi bilo brez dvoma mogoče označiti kot kul-
turno kolonialno že zaradi tega, ker je v njej opazna izrazita nacional-
nospodbudna neradikalnost v odnosu do cesarske Avstrije. Podobno,

99 D. R. M. Bentley lucidno pokaže, kako se je v Kanadi vztrajanje pri kolonialni britanski tradiciji (dol-
go časa) kazalo v slavljenju britanskih herojev in politikov, ne le s postavljanjem spomenikov (ki jih
Hobsbawm omenja kot enega temeljnih mehanizmov nacionalne ideologije!), marveč tudi v njiho-
vi pesniški reprezentaciji, in sicer vse do 20. stoletja. Gl. D. R. M. Bentley, Essay 1: Monumental Ten-
sions - the Commemoration of British Political and Military Heroes in Canada, Canadian Poetry:
An Electronic Resource, Mnemographia Canadiensis: Essays on Memory, Community, and Environment
in Canada (Volume 1), 7. junij 2004, http://www.canadianpoetry.ca/architexts/mnemographia_ca-
nadensis/essay _1.htm.

100 Charles G. D. Roberts, In Divers Tones (Boston: E Lothrop, c, 1886), 2–5, http://www.canadiana.
org/ECO/ItemRecord/12497?id=45c5eda67d88e703. Pesem je dostopna tudi v hipertekstni kri-
tični ediciji na spletnem naslovu: http://www.uwo.ca/english/canadianpoetry/confederation/ro-
berts/divers_tones/canada.htm.

101 Fran Levstik, Zgodovina slovenskega slovstva, Ljubljanski zvon, 1881, http://www.dlib.si/v2/Previ-
ew. a spx?U R N=U R N:NBN:SI:doc-I 4 8TEL M 4 .

102 E. K. Brown, On Canadian Poetry (Toronto: Ryerson Press, 1943).
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160