Page 127 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 127
argumentacija v jeziku 

Ti argumenti morda zvenijo preveč ontološko, zato se bom raje oprl

na primer iz filozofije jezika. Pred leti sem poskušal analizirati eksplici-

tne performative s pomočjo polifonične analize.9 Zdelo se mi je, da so iz-

jave, kakršna je:

(15) Obljubljam.,

zelo nenavadne. Če se vam zdi primer sporen, ker da je izvzet iz konte-

ksta, si ga seveda lahko ogledamo še v eni od mogočih »kontekstuali-

ziranih« oblik:

(15’) Obljubljam, da bom prišel.

Žal izjava še vedno zveni zelo nenavadno. Le težko si namreč pred-

stavljam koga, ki bi kar tako, brez posebnega povoda in razloga, rekel

(15). Zato lahko spet, in sicer povsem upravičeno, ugovarjate, da je iz-

java vzeta iz konteksta in da njen govorec verjetno odgovarja na vpraša-

nje, na primer:

(16) Prideš?

Recimo, da zdaj imamo neki osnovni in neposreden kontekst. Kljub

temu pa se mi dialoške povezave, kakršna je na primer:

(17) A: Prideš?

B: Obljubljam, da bom prišel.,

zdijo zelo nenavadne. V kaki grški tragediji ali francoski klasicistični

drami še morda, ne pa v vsakdanjem pogovoru. Nekaj ne zveni prav: ali

nekaj manjka ali pa je nečesa preveč. Kaj želim povedati?

Najbolj običajen, vsakdanji odgovor na vprašanje (16) bi se – pod

pogojem, seveda, da ostane pritrdilen – verjetno glasil:

(18) Da.

ali

(19) Pridem.,

le težko pa (15’). Če na vprašanje (16) odgovorimo s (15’), naš odgovor

vsebuje neki presežek glede na zastavljeno vprašanje, presežek, ki opo-

zarja, da nekaj manjka. Primerjajmo dve kratki, simulirani dialoški na-

vezavi:

I II

A: Prideš? A: Prideš?

B: Pridem. B: Obljubljam, da bom prišel.

Kakšna je razlika med njima? V prvem dialogu oseba B osebi A

odgovori z jedrnatim, neposrednim odgovorom, v katerem potrdi svoj

prihod. V drugem dialogu pa oseba B ne odgovori neposredno, ampak

9 I. Ž. Žagar, How to Do Things With Words – The Polyphonic Way, v: Speech Acts: Fiction or Reality?, ur. I.
Ž. Žagar, Ljubljana 1991.
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132