Page 176 - Jonatan Vinkler, Uporniki, "hudi farji" in Hudičevi soldatje, Dissertationes 17
P. 176
 Uporniki, »hudi farji« in Hudičevi soldatje

S takim nasprotovanjem in z nerednim življenjem si je prislužil tudi
(zgoraj citirano) ost v Trubarjevi tretji »izlagi« Tega prvega psalma,
pa tudi pritožbo, ki so jo katoliškemu vizitatorju zastran Mrcinovega
vedenja podali – nihče drug, kot kranjski protestantski (!) meščani. Ko
je namreč v Kranju leta 1581 vizitiral škof Pavel Bizancij in je moral tudi
živahni Mrcina položiti račune od svojega hiševanja ter duhovnega pa-
stirstva, so prišle tozadevne pritožbe tudi do ušes kotorskega škofa. Svo-
jemu predstojniku, oglejskemu patriarhu Grimmaniju, je tako Bizancij
iz Kamnika 1. junija 1581 pisal:

»Tožil bom tudi vikarja /Mrcino/ v Kranju, katerega so naznanili lutrovci
tega kraja, češ da je maščevalen in razuzdan človek. V svoji pritožbi pravijo,
da bi, če bi ta vikar odpustil tisto žensko, ki jo ima pri sebi, in bi redno in po-
božno živel, hoteli zopet pokorni biti sveti cerkvi.«44
Je pa verjetno, da je šlo pri Trubarju za prevzem v Kranju dobro zna-
ne protikatoliške sramotilne pesmi, ki je krožila med ljudmi in je menda
prav ta, kot jo je kranjski davkar 31. julija 1580 bral na neki protestant-
ski pojedini od krstu.45
Seveda tudi nadvojvoda ni ostal gluh za pritožbe vikarja Mrcine in
kranjskih katoliških hišnih posestnikov. Zato je ukazal zapreti sodni-
ka Junauerja ter še tri druge meščane, v Kranj pa je poslal deželne komi-
sarje, ki naj celo reč preiščejo. Zadeva se je končala tako, da so komisarji
pravico prisodili protestantski strani, pet glavnih pritožnikov izmed ka-
toličanov pa je sodnik, ki je bil do nadaljnjega zopet v sedlu, pognal sko-
zi mestna vrata.46
Toda kariera protiluteranskega borca rimske cerkve se s tem za Ma-
tijo Mrcino še zdaleč ni končala. Živahni kranjski vikar je namreč leta
1584 presedlal na župnijo v Kamniku, kjer so imeli protestanti v gradu
Križ krepko podporo. Toda tudi tamkaj jim je stopal na pot: 27. janu-
arja 1586 je s psovkami po kamniških ulicah preganjal superintenden-
ta protestantske cerkve na Kranjskem, M. Krištofa Spindlerja, ljudi pa
pozival, naj glavo kranjskih protestantov pobijejo s kamenjem.47 Vendar
je bil zaradi nerednega življenja s priležnico 1594. odstavljen od duhov-
niške službe, na kar je naslednje leto (1595) živel »pohujšljivo« – z ma-
terjo svojih otrok se je nastanil pri nekem kmetu –, pa tudi protestante
je zlagoma jel pokopavati: proti plačilu kar v kamniški župnijski cerkvi.

44 J. Gruden, Doneski k zgodovini protestantstva na Slovenskem, 58.
45 F. Kidrič, n. d., 45.
46 J. Gruden, Zgodovina slovenskega naroda, 720, 721.
47 F. Kidrič, n. d., 46.
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181