Page 205 - Alenka Gril in Asja Videčnik, Oblikovanje državljanske identitete mladih v šoli, Digitalna knjižnica, Documenta 3
P. 205
zetek

Monografija predstavlja izsledke empirične raziskave, ki smo jo sodelavci Pedagoškega
inštituta v šolskem letu 2010/11 izvajali na osnovnih in srednjih šolah po Sloveniji v okvi-
ru projekta ESS: »Strokovne podlage, strategije in teoretske tematizacije za izobraževanje
za medkulturne odnose ter aktivno državljanstvo«. Namen raziskave je bil prepoznati vlo-
go slovenske šole pri oblikovanju državljanske identitete mladih. Državljanska identiteta
se nanaša na posameznikovo opredelitev vloge državljana, ki se oblikuje pretežno v mla-
dostništvu in zgodnji odraslosti. Vključuje tako družbeno vednost, prepričanja in stališča,
kot tudi opredelitve pripadnosti različnim socialnim skupinam in spretnosti kolektivne-
ga delovanja. Oblikovanje državljanske identitete je dolgotrajen proces, v katerem imajo
ključno vlogo referenčne osebe in skupine, s katerimi so mladostniki v trajnejših interak-
cijah. To so predvsem družina, šola, vrstniške skupine, družbene organizacije in instituci-
je, v katerih mladi sodelujejo. V raziskavi smo se osredotočili na vlogo šole v oblikovanju
državljanske identitete mladostnikov. V tem okviru smo si zastavili dve vprašanji: kakšne
državljanske kompetence mladostniki razvijajo v šoli in kakšno družbeno vednost si obli-
kujejo oz. kakšna stališča in prepričanja o socialnih in političnih odnosih se sooblikujejo
v šolski skupnosti.

Osredotočili smo se na preučevanje neformalno pridobljenih državljanskih kompe-
tenc v šoli, ki jih učenci in dijaki razvijajo v medosebnih odnosih z vrstniki in učitelji v ra-
zredu in na šoli s tem, da prevzemajo vrednote, prepričanja, stališča in norme, ki so sestav-
ni del teh specifično strukturiranih interakcij, v katere so vsakodnevno aktivno vključeni.
Predpostavili smo, da bo predvsem ta neformalni kurikul šole pomembno določal druž-
bena stališča in državljanske kompetence mladostnikov. Zato smo preučevali kulturo šole,
razredno klimo, stališča učiteljev do aktivnega državljanstva in medkulturnih odnosov,


   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210