Page 43 - Janja Žmavc in Igor Ž. Žagar, Kako so Evropejci odkrili neznane dežele in se spoznali z novimi ljudstvi, Evropa v slovenskih osnovnošolskih učbenikih, Dissertationes 14
P. 43
Kvantitativno-kvalitativna analiza učbenikov 

rih jezikovne rabe, ne pa da jih vsiljujemo na podlagi vnaprej ustvarjenega teore-
tičnega modela.«

Verschueren (prav tam: 118–157) sestavine komunikacijskega konte-
ksta, s katerimi so jezikovne sestavine prilagodljive, imenuje kontekstual-
ni korelati prilagodljivosti in jih v najširšem smislu opredeli kot štiri glavne
kategorije: fizični, socialni, kognitivni in jezikovni kontekst.

Ker v okviru našega učbeniškega materiala vse kategorije niso »relevan-
tno mobilizirane« (Verschueren, prav tam: 161), smo osvetlili le tiste ele-
mente, ki so v učbenikih za zgodovino po našem mnenju ključni za dina-
miko tvorjenja pomena pojma Evropa oziroma v zvezi z omembami poj-
ma Evropa puščajo sledi v diskurzu. V skladu z Verschuerenovo (2010: 54)
opredelitvijo raziskovanja konteksta smo jih razdelili v tri ravni, v katerih
se kažejo že omenjeni kontekstualni korelati prilagodljivosti:

– širši kontekst (socialni, politični, historični, geografski idr.), kot ga je
mogoče zaobjeti v okviru raziskovanja učbeniškega materiala;

– neposredni kontekst situacije, kot se kaže sam po sebi (način, kako di-
skurz o Evropi izrisuje črte pogleda v lasten fizični, socialni, kognitivni
svet);

– jezikovni kontekst (tekstualna dimenzija diskurza o Evropi).

Širši kontekst

Verschueren (2010: 61) pojem orisovanja širšega konteksta razčleni na
tri ravni, in sicer:

– povezavo med kontekstom raziskovanja in kontekstom raziskovane-
ga diskurza;

– povezavo med kontekstom raziskovanega diskurza in socialnim, poli-
tičnim, historičnim kontekstom, o katerem diskurz govori;

– povezavo med raziskovanim diskurzom in črtami pogleda v svetu, na
katerega se nanaša.

Perspektive v pojmovanju Evrope

V okviru analize osnovnošolskih učbenikov za pouk zgodovine9 prvo
raven predstavlja zlasti razmerje med časovno različnimi perspektivami v
pojmovanju Evrope, kot jih lahko identificiramo v posameznih učbenikih
in našim raziskovalnim izhodiščem. Kakor v okviru medijskih reprezenta-
cij Evrope,10 je tudi njeno »učbeniško pojmovanje« v vseh obdobjih tesno

 Podobna izhodišča je mogoče oblikovati tudi za drugi dve skupini učbenikov.
 Glej Žagar, Ž. idr, 2006.
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48