Page 212 - Primož Krašovec in Igor Ž. Žagar, Evropa med socializmom in neoliberalizmom, Evropa v slovenskih medijih, Dissertationes 12
P. 212
 Evropa med socializmom in neoliberalizmom

šestdesetih let 20. stoletja naprej postajale vse bolj razširjene in popularne.
Tako sta dve pomembni zgodovinski determinanti Bourdiejeve teorije po-
lja dve polemiki, v katerih je bil udeležen v šestdesetih in ki sta pomembno
zaznamovali njegovo intelektualno pot in razvoj: polemika proti marksi-
stičnemu ekonomskemu redukcionizmu, ki vsa družbena dejstva ter pro-
cese reducira na sekundarne spremljevalne pojave ali na odseve ekonom-
skih procesov; in polemika proti postmodernističnemu jezikovnemu ozi-
roma diskurzivnemu redukcionizmu, ki vsa družbena dejstva in procese re-
ducira na jezikovne igre in ne vidi ničesar izven diskurza. Od obeh teoret-
skih smeri se je Bourdieu v šestdesetih jasno distanciral z ostrimi javnimi
kritikami,2 ki so predstavljale osnovo za kasnejšo teorijo kulturnega polja.

Bourdieu ne zanika veljavnosti marksistične teorije za samo polje eko-
nomije in ostaja na zgodovinsko materialistični teoretski poziciji (za razli-
ko od ahistoričnega formalizma strukturalizma in idealističnega raziskova-
nja jezika oziroma sistema znakov kot avtonomnega objekta semiologije), a
obenem opozarja tako na nujnost vključitve kulturne in jezikovne dimenzi-
je v proučevanje ekonomskega polja kot na teoretsko problematičnost eno-
stavnega prenašanja logike, ki velja za ekonomsko polje, na vsa družbena po-
lja. Zato kritizira epistemološki pristop, ki predpostavlja, da je ekonomska
logika ključ za razumevanje vseh družbenih polj. Tako denimo v za teori-
jo novinarskega polja izredno pomembnem tekstu On television Bourdieu
na začetku kot pomemben del predstavitve svoje metode, načina raziskova-
nja, problematike množičnih medijev in splošne teorije vključi kritiko ide-
alističnega postmodernističnega pristopa, ki vidi problematiko množičnih
medijev le na relaciji sporočilo – naslovnik in kjer je celota družbenih meha-
nizmov, odnosov in institucij, ki so del medijskega/novinarskega polja, re-
ducirana na igro manipulacije znakov in pomenov3 in obenem kritiko eko-
nomskega redukcionizma, ki vidi množične medije (v zasebni lasti) kot pre-
prosto institucije v službi veliki korporacij in poslovnih hiš ter kompleksno
celoto mediacij, ki potekajo na relaciji lastniki – medijske hiše kot enostav-
no, enosmerno in popolno dominacijo ter manipulacijo, kjer medijsko vse-
bino v celoti določajo ekonomski oziroma poslovni interesi.4

Osnovna težava klasičnih marksističnih družbenih analiz je, po
Bourdieju, da ne upoštevajo družbene vloge in pomena simbolnega kapita-
la (koncept simbolnega kapitala tu uporabljamo posplošeno, brez upošte-

 Erik Neveu, Bourdieu, the Frankfurt School, and Cultural Studies: On Some Misunderstan-
dings, v: Rodney Benson in Erik Neveu (ur.), Bourdieu and the Journalistic Field, Cambridge
2005, 195–214.

 Pierre Bourdieu, On Television, New York 1998, 9.
 N. d., 16.
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217