Page 87 - Tone Ravnikar, V primežu medplemiških prerivanj, Digitalna knjižnica, Dissertationes 13
P. 87
Izgradnja cerkvene mreže do 13. stoletja 

verjetneje za patriarhovi ustanovi, pa pri obnovi najdeni sledovi gosposke
empore nakazujejo možnost, da je cerkev v Braslovčah nastala kot lastni-
ška cerkev,8 ki pa je bila kmalu povsem vpeta v nastalo (pra)farno mrežo,
saj smo že ob obravnavi ustanovne listine samostana v Gornjem Gradu vi-
deli, da je imel leta 1140 oglejski patriarh že pravico do svobodnega razpo-
laganja s cerkveno desetino.

Vsekakor je v Zgornji Savinjski dolini mogoče in verjetno predpostaviti
kar tri pražupnijska središča, ki imajo svoje korenine najverjetneje še v ka-
rolinški cerkveni organizaciji: Šempeter, Braslovče in Gornji Grad. Uso-
da slednjih dveh se je ob nastanku samostana v Gornjem Gradu povezala
z zgodovino samostana (gornjegrajska fara je bila leta 1140 vtelovljena sa-
mostanu, za braslovško faro pa smo že zapisali, da je od ustanovitve naprej
dajala samostanu dve tretjini desetine, samostan pa se je nato vse do 14.
stoletja boril z Žovneškimi gospodi za popolno vtelovitev braslovške fare,
o čemer bo več govora v nadaljevanju razprave). Zanimivo pa je opozoriti,
da je ob nastanku samostana in »razdelitvi« ozemlja med samostanom in
oglejskim patriarhom prevzela na sebe vlogo središčne cerkve na patriarho-
vih tleh cerkev sv. Kancijana v Rečici ob Savinji. Patriarh se je v njej zadrže-
val ob vizitacijah na svojih savinjskih posestvih ter na tem mestu vršil spre-
jeme in sprejemal odločitve.9 Kaj je bilo tisto, zaradi česar je postala ravno
Rečica ob Savinji oz. njena cerkev sv. Kancijana tista osrednja točka patri-
arhove uprave (in morda tudi življenja na tleh Zgornje Savinjske doline na-
sploh), je danes težko ugotoviti. Ne nazadnje je bila Rečica zaradi tega pre-
ferirana tudi v odnosu do npr. Mozirja in Nazarij (Vrbovca), da ne govori-
mo o Ljubnem in Lučah (ki sta verjetno mlajšega nastanka in je za nasta-
nek teh dveh naselij verjetno »kriv« Gornjegrajski samostan s svojim pri-
zadevanjem za kultiviranje prostora), ki danes veljajo za pomembnejša sre-
dišča. Zanimivo bi bilo videti, ali je bila cerkev sv. Kancijana (kot ena od
listinsko najstarejših izpričanih cerkva na obravnavanem področju) posta-
vljena na mestu, ki je bilo že pred tem nekakšen kultni prostor, in je tradi-
cija prostora tista, ki jo je dvignila nad sosednje vasi. Žal je arheološka to-
pografija ravno v fazi izdelave in vsi njeni rezultati še niso dostopni. Že prvi
podatki pa kažejo na to, da je arheološka slika Zgornjesavinjskega (in seve-
da tudi okolice Mozirja in Rečice) mnogo bolj pisana in bogata, kot je bilo
to mogoče ugotavljati do sedaj.

 I. Stopar, Karolinška arhitektura, 23.
 Prim. npr.: 1173, Rečica ob Savinji; StUB I, št. 551, 521; 1231, september 18, Rečica ob Savin-

ji (original pergamentna listina v NALj, vrsta gornjegrajskih listin, št. listine 480); 1247, julij
12, Rečica ob Savinji; objava v: StUB III, št.12, 66, 67; Gradivo VI/1, št. 38, 65.
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92