Page 85 - Tone Ravnikar, V primežu medplemiških prerivanj, Digitalna knjižnica, Dissertationes 13
P. 85
Izgradnja cerkvene mreže do 13. stoletja 

et Carantanorum),2 bolje dokumentirana,
kar pa ne pomeni, da Oglej ni bil dejaven na
svojem delu Karantanije. Posebej se je dejav-
nost in vpliv Ogleja okrepila na prelomu 8.
v 9. stoletje v času patriarha Pavlina (786–
802). Na področju južno od Drave, se pravi
na oglejskem vplivnem območju, je potreb-
no iskati najstarejše cerkve v okviru morebi-
tnih misijonskih postaj iz karolinških časov
na stari rimski poti iz severne Italije proti Pa-
noniji. Pri tem mislimo predvsem na dve ta-
kšni postaji: sv. Peter pri Ljubljani in Šempe-
ter v Savinjski dolini, ki imata obe tipični ka-
rolinški patrocinij. V naslednjem obdobju,
to je v prvi polovici 9. stoletja, pa je Oglej na-
daljeval izgradnjo svojih misijonskih postaj,
med katerimi je potrebno poudariti pred-
vsem prafarno cerkev sv. Mohorja in Fortu-
nata v Gornjem Gradu, kjer tudi izbira pa-
trocinija (oglejskih legendarnih mučencev
sv. Mohorja in sv. Fortunata) kaže na oglej-
ski vpliv pri ustanovitvi. Ob napadu Madža-
rov se je stara karolinška organizacija sesula,
vendar lahko slutimo v župnijah sv. Petra v
Savinjski dolini, sv. Mohorja in Fortunata v
Gornjem Gradu (morda tudi pri prafari Ma-
rijinega vnebovzetja v Braslovčah, o čemer
bo več besed v nadaljnjem besedilu) in sv.
Martina v Šmartnem pri Slovenj Gradcu še
ostanek te ureditve. Fran Kovačič domneva,
da je tudi škalska prafara naslednica karolin-
ške misijonske postaje, vendar je to vsaj glede
na dostopne vire težje dokazljivo.3 Že v uvo-
du pa smo opozorili na osrednjo lego škalske
prafarne cerkve v šaleškem prostoru ter tudi

 Milko Kos, Razprave Znanstvenega društva v Ljublja-
ni 11/5, Ljubljana 1936. Slovenski prevod, delo Kajeta-
na Gantarja, je najti v: Acta Ecclesiastica Sloveniae 7
(1985), 15–27.

 F. Kovačič, Zgodovina Lavantinske škofije, 98.
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90