Page 137 - Polona Tratnik, Transumetnost. Kultura in umetnost v sodobnih globalnih pogojih, Digitalna knjižnica, Dissertationes 10
P. 137
Namesto zapiranja (v času nevarnosti, refleksivnosti, negotovosti in političnosti) 

til objektivnega«.6 Za Bourdieuja se (družbene) znanosti morajo vzeti za
predmet, to je zanj edini način, da izstopimo iz protislovja, ko na eni stra-
ni zahtevamo relativizem za druge znanosti, sami pa smo navezani na rea-
listično epistemologijo. Z refleksivnostjo se po njegovem prepričanju kre-
pijo možnosti za dostop do resnice, tako da se krepijo vzajemne cenzure in
se priskrbijo načela tehnične kritike. »Ne gre za zasledovanje nove obli-
ke absolutne vednosti, ampak za izvrševanje specifične oblike epistemolo-
ške budnosti«.7

Čeprav gre za različne poglede na refleksivnost, pa več sodobnih avtorjev
opaža njen porast na različnih nivojih družbe in v raznih smislih. Če danes
po eni strani še trpimo zaradi ločitve (naravoslovnih) znanosti od filozofi-
je, ki je utemeljena zlasti na newtonovski fiziki, se po drugi strani v sodobni
(naravoslovni) znanosti poskuša preseči moderni dualizem, ki ločuje člove-
ka od sveta (narave) in ki počiva na determinističnem razumevanju nara-
ve. Ilya Prigogine (Nobelov nagrajenec za kemijo) in Isabelle Stengers, ki se
ukvarjata s prehodom verjetnosti k nepovratnosti, z zakoni kaosa, z vpra-
šanjem časa, kvantno teorijo oziroma s sodobnimi fizikalnimi teorijami,
ki sežejo onstran Newtonove mehanike in dinamike, govorita o novih za-
konih narave in verjameta, da smo na začetku nove dobe znanosti: »Opa-
zujeva rojstvo znanosti, ki ni več omejena na idealizirane in poenostavljene
situacije, ampak reflektira kompleksnost realnega sveta«.8 Za naš čas je po
njunem prepričanju značilno predvsem to, da je konec z gotovostjo.

V nasprotju z vidikom anksioznosti te dobe, ki ga zastopa Beck, drugi
vidik obravnave družbenih sprememb vidi to družbo kot družbo vedno-
sti, opaža rast institucij vednosti, njeno razširjanje v druga družbena polja
(povečano refleksivnost, a ne v Beckovem kritičnem smislu samorefleksiv-
nosti) oziroma zagovarja prehod od modernih k postmodernim načinom
proizvodnje vednosti (teorija prvega in drugega načina vednosti). Na začet-
ku sedemdesetih let (precej pred padcem berlinskega zidu in očitnega glo-
balnega razmaha kapitalizma) je Daniel Bell razumel sodobno družbo kot
postindustrijsko,9 pri kateri je opazil razpršitev nacionalnega in globalne-
ga kapitala in v kateri prihaja do ekonomskega prehoda od proizvodno na-
ravnane ekonomije k »servisni« ekonomiji, kjer je ročno delo v upadanju,
profesionalno in tehnično delo pa na poti k prevladi; kjer naraste pomen

6 N. d., 45.
7 N. d., 139.
8 Ilya Prigogine in Isabelle Stengers, The End of Certainty: Time, Chaos, And The New Laws of
Nature, NY: The Free Press, 1997, 7.
9 Daniel Bell, The Coming of Post-Industrial Society, London: Heinemann, 1973.
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142