Page 105 - Polona Tratnik, Transumetnost. Kultura in umetnost v sodobnih globalnih pogojih, Digitalna knjižnica, Dissertationes 10
P. 105
Ne plavati s tokom: sodobne taktike odporništva
ni, zato imamo občutek, da ni kraja, kamor bi se lahko skrili.58 Kako se to-
rej po njunem mnenju lahko upremo? »[D]ezertacija, eksodus in nomad-
stvo. Medtem ko je bila v disciplinarni dobi sabotaža temeljna ideja upo-
ra, je to v dobi imperialnega nadzora morda dezertacija. Medtem ko je biti
proti v moderni pogosto pomenilo neposredno in/ali dialektično naspro-
tovanje sil, pa bi v postmoderni lahko bilo nasprotovanje najučinkovitej-
še z odštetjem in pobegom. Ta dezertacija nima kraja; je evakuacija kra-
jev oblasti.«59
Negri in Hardt verjameta, da v sodobni družbi nimamo več opraviti z
imperializmom, temveč z Imperijem. »Imperializem je bil dejansko po-
daljšek suverenosti evropskih nacionalnih držav onstran njihovih lastnih
meja,«60 medtem ko je v sodobnejšem času »suverenost prevzela novo obli-
ko, ki jo sestavlja niz nacionalnih in nadnacionalnih organizmov, združe-
nih pod eno logiko vladavine. To novo globalno obliko suverenosti ime-
nujemo Imperij.«61 »Imperij ne namešča nobenega teritorialnega središča
oblasti in ne temelji na utrjenih mejah ali pregradah. Je razsrediščen in de-
teritorializirajoč aparat vladavine, ki v svoje odprte in razširjajoče se meje
polagoma vključuje celotno globalno sfero.«62 Zaradi spremenjene druž-
bene strukture »novi aktivizem ni zgolj preprosta ponovitev organizacijskih
formul starega revolucionarnega delavskega razreda. /…/ Aktivizem je danes
pozitivna, konstruktivna in inventivna dejavnost. /…/ Aktivisti se imperial-
ni komandi upirajo na ustvarjalen način.«63 Taktičnomedijska praksa Mar-
ka Peljhana eksemplarično ponazarja sodobne oblike odporništva z inven-
cijo alternativnih avtonomnih sistemov v času, ko se moč izvaja predvsem
prek globalne informacijske infrastrukture. Peljhanov interes za vzposta-
vljanje avtonomnih con in druge posege v izvennacionalne teritorije, kot
so vesolje, mednarodne vode in oba pola, kaže na njegovo tendenco k na-
cionalnemu oziroma oblastnemu izmiku. Vladavini Imperija se s svojevr-
stnim nomadstvom, »eksodusom« oziroma s teritorialnim izmikom ter
mešanjem in križanjem nacionalnih predstavnikov v nadnacionalni obli-
ki brezteritorialne »države« zoperstavlja tudi tvorba NSK država v času.
Skupina Irwin, ki leta 1984 postane del kolektiva NSK (Neue Slowe-
nische Kunst), leta 1991 odločilno sodeluje pri ustanovitvi NSK države v
času – države brez ozemlja, katere državljani lahko postanemo. Država spr-
58 N. d., 178.
59 Prav tam.
60 N. d., 10.
61 N. d., 9–10.
62 N. d., 10.
63 N. d., 328.
ni, zato imamo občutek, da ni kraja, kamor bi se lahko skrili.58 Kako se to-
rej po njunem mnenju lahko upremo? »[D]ezertacija, eksodus in nomad-
stvo. Medtem ko je bila v disciplinarni dobi sabotaža temeljna ideja upo-
ra, je to v dobi imperialnega nadzora morda dezertacija. Medtem ko je biti
proti v moderni pogosto pomenilo neposredno in/ali dialektično naspro-
tovanje sil, pa bi v postmoderni lahko bilo nasprotovanje najučinkovitej-
še z odštetjem in pobegom. Ta dezertacija nima kraja; je evakuacija kra-
jev oblasti.«59
Negri in Hardt verjameta, da v sodobni družbi nimamo več opraviti z
imperializmom, temveč z Imperijem. »Imperializem je bil dejansko po-
daljšek suverenosti evropskih nacionalnih držav onstran njihovih lastnih
meja,«60 medtem ko je v sodobnejšem času »suverenost prevzela novo obli-
ko, ki jo sestavlja niz nacionalnih in nadnacionalnih organizmov, združe-
nih pod eno logiko vladavine. To novo globalno obliko suverenosti ime-
nujemo Imperij.«61 »Imperij ne namešča nobenega teritorialnega središča
oblasti in ne temelji na utrjenih mejah ali pregradah. Je razsrediščen in de-
teritorializirajoč aparat vladavine, ki v svoje odprte in razširjajoče se meje
polagoma vključuje celotno globalno sfero.«62 Zaradi spremenjene druž-
bene strukture »novi aktivizem ni zgolj preprosta ponovitev organizacijskih
formul starega revolucionarnega delavskega razreda. /…/ Aktivizem je danes
pozitivna, konstruktivna in inventivna dejavnost. /…/ Aktivisti se imperial-
ni komandi upirajo na ustvarjalen način.«63 Taktičnomedijska praksa Mar-
ka Peljhana eksemplarično ponazarja sodobne oblike odporništva z inven-
cijo alternativnih avtonomnih sistemov v času, ko se moč izvaja predvsem
prek globalne informacijske infrastrukture. Peljhanov interes za vzposta-
vljanje avtonomnih con in druge posege v izvennacionalne teritorije, kot
so vesolje, mednarodne vode in oba pola, kaže na njegovo tendenco k na-
cionalnemu oziroma oblastnemu izmiku. Vladavini Imperija se s svojevr-
stnim nomadstvom, »eksodusom« oziroma s teritorialnim izmikom ter
mešanjem in križanjem nacionalnih predstavnikov v nadnacionalni obli-
ki brezteritorialne »države« zoperstavlja tudi tvorba NSK država v času.
Skupina Irwin, ki leta 1984 postane del kolektiva NSK (Neue Slowe-
nische Kunst), leta 1991 odločilno sodeluje pri ustanovitvi NSK države v
času – države brez ozemlja, katere državljani lahko postanemo. Država spr-
58 N. d., 178.
59 Prav tam.
60 N. d., 10.
61 N. d., 9–10.
62 N. d., 10.
63 N. d., 328.