Page 110 - Polona Tratnik, Transumetnost. Kultura in umetnost v sodobnih globalnih pogojih, Digitalna knjižnica, Dissertationes 10
P. 110
 Transumetnost

gre pravzaprav za javno dobrino. Infokalipsa zdaj! je tako iniciativa za ci-
vilno oziroma neodvisno delovanje na lokalnem komunikacijskem omrež-
ju, ki na polju medijskih informacij lahko obeta vdor vsebin, ki jih ne ob-
vladujejo in posredujejo velike (komercialne) korporacije. V marsičem je
temu soroden projekt Insular Technologies, ki ga koordinira Marko Peljhan
in ki predstavlja iniciativo za svetovno visokofrekvenčno radijsko oziroma
internetno omrežje. Umetniške prakse so lahko aktivistične tudi z načini
infiltracije v umetniški sistem, s čimer manipulirajo z razmerji moči zno-
traj umetniškega oziroma kulturnega polja, pri čemer npr. z namernimi sa-
botažami preizprašujejo uveljavljene umetnostne norme in kanone ter jih
prilagajajo novi komunikacijsko-informacijski realnosti. Takšen primer je
praksa skupine 0100101110101101.org, ki ima celo dvoumno identiteto.
Naslanja se na možnosti spletne manipulacije, da prikaže protislovja vsak-
danjih kulturnih sistemov (zlasti glede pojmov izvirnosti in avtorstva). Po-
dobno dvoumno identiteto ima Luther Blissett, ki je kolektivno ime, ki ga
lahko uporabi kdorkoli. Luther Blissett in 0100101110101101.org so v le-
tih 1998–1999 realizirali projekt Darko Maver, ki je bil velika umetniška
potegavščina. Maver naj bi bil srbski »vojni« umetnik, ki je leta 1999 celo
razstavljal na Beneškem bienalu, vendar pa sta bila ta umetnik in njegovo
umetniško delovanje zgolj konstrukcija omenjenih avtorjev, ki je v »sve-
tu umetnosti« obstajala na osnovi rabe spleta. Fotografije domnevnih Ma-
verjevih del so bile dejansko vojne fotografije razmesarjenih trupel. Projekt
Darko Maver je bil način upora proti kakršnim koli razširjenim umetni-
škim oblikam.70

***

V eseju »Nomadska moč in kulturno odporništvo« umetniški kolektiv
Critical Art Ensemble (CAE) pokaže, kako se je moč od strukturirane, pri-
sotne in centralizirane oblike začela razpuščati v moč, ki je zdaj odsotna, ne-
vidna in decentralizirana; kar je bilo nekdaj odporništvo, je zdaj dominaci-
ja in obratno. CAE govori tudi o vektorjih svetovne moči, ki se je zdaj po-
tegnila v virtualnost. Za CAE pa obdržati se na površini ne pomeni nujno
strinjati se in sodelovati. Politični in kulturni aktivisti so v nerodnem po-
ložaju, kljub temu pa še vedno lahko proizvajajo motnje.71 Tudi za CAE so
nekdanje strategije subverzije oz. skritih napadov vprašljive, kajti vedeti, kaj
se subvertira, pomeni, da predpostavljamo, da so sile pritiska nespremenlji-

70 Luther Blissett, Velika umetniška potegavščina: imate kdaj občutek, da ste bili prevarani?,
Ljubljana: Založba /*cf., SCCA (Žepna zbirka, 9), Zavod za sodobno umetnost, 2001.
71 Critical Art Ensemble, Elektronska državljanska nepokorščina, Ljubljana: Založba /*cf., So-
rosov center za sodobne umetnosti (Žepna zbirka, 3), 1999, 6.
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115