Page 57 - Sergej Flere (ur.), Kdo je uspešen v slovenskih šolah?, Digitalna knjižnica, Dissertationes 9
P. 57
Družinski procesi in družinska struktura ter šolska uspešnost
starš;28 da dejstvo, da otrok ne živi v družini svojih bioloških staršev ne iz-
kazuje vpliva na šolsko uspešnost otroka. V okviru prvega velja izpostavi-
ti ugotovitev Menninga,29 ki pravi, da je otrok očeta, ki ne stanuje z druži-
no, uspešnejši, če otrok sploh nima z očetom stika, ker slednji povzroča ne-
jevoljo matere.
Z drugimi besedami: otroci, živeči v enoroditeljskih in netradicionalnih
oblikah družin, naj bi bili tako ali drugače izpostavljeni sorazmerno viš-
ji stopnji tveganja, da bodo med svojim odraščanjem podvrženi vsaj eni od
omenjenih oblik deprivacije, ki naj bi sicer vse pomembno vplivale na učno
uspešnost otroka. Podobno naj bi veljalo tudi za velikost družine, ki so jo
Brown in sodelavci30 identificirali kot pomemben dejavnik zanemarjanja,
ki naj bi sicer pomembno vplival na šolsko uspešnost.31
Med ostalimi dejavniki, ki se navezujejo na strukturo družine in ki naj
bi prav tako pomembno vplivali na šolsko uspešnost posameznika, se ome-
nja še vrstni red rojstva32 in pa spol, kjer velja, da fantje v povprečju dosega-
jo slabši učni uspeh.33 Tu se večkrat poudarjajo razlike v socializaciji, zaradi
katerih naj bi bili fantje deležni manj vodenja, podpore in nadzora s strani
staršev, kar naj bi skupaj z občutkom, da učenje ni dovolj »možato«,34 od-
ločilno vplivalo na nižjo šolsko uspešnost fantov.
V okviru pričujoče raziskave je bil analiziran vpliv samo dveh katego-
rij: 1) vpliv strukture družine, kjer je bil družno opazovan vpliv enorodi-
teljstva (samo (ne)biološki starš) in vpliv življenja v okviru netradicionalne
28M.Gottfredson,T.Hirschi,AGeneralTheoryofCrime,StanfordUniversityPress,Stanford1990.
29 C. L. Menning, Nonresident Fathering and School Failure, Journal of Family Issues (2006),
št. 10.
30 J. Brown, P. Cohen, J. G. Johnson, S. Salzinger, A longitudinal analysis of risk factors for
child maltreatment: findings of a 17-year prospective study of officially recorded and self-repor-
ted child abuse and neglect, Child Abuse & Neglect (1998), št. 11.
31 M. D. De Bellis, The Psychobiology of Neglect, Child Maltreatment (2005), št. 2. H. Dubowi-
tz, R. R. Newton, A. J. Litrownik, T. Lewis, E. C. Briggs, R. Thompson, D. English, L.-C. Lee,
M. M. Feerick, Examination of a Conceptual Model of Child Neglect, Child Maltreat (2005),
št. 2. K. Kim, R. P. Rohner, Korean American Adolescents Parental Warmth, Control, and In-
volvement in Schooling: Predicting Academic Achievement among Korean American Adole-
scents, Journal of Cross-Cultural Psychology (2002), št. 1.
32 N. J. Mackintosh, IQ and human intelligence, Blackwell, Oxford 1998.
33 J. Buckingham, The Puzzle of Boys’ Educational Decline: A Review of the Evidence, Issue
Analysis (1999), št. 9. R. Horne, The Performance of Males and Females in School and Tertiary
Education, Australian Quarterly:Journal of Contemporary Analysis (2000), št. 5/6. M. Roderick,
What‘s happening to the boys? High School Experiences and School Outcomes Among African
American Male Adolescents in Chicago, Urban Education (2003), št. 5.
34 G. Considine, G. Zappala, The influence of social and economic disadvantage in the academic
performance of school students in Australia, Journal of Sociology (2003), št. 2.
starš;28 da dejstvo, da otrok ne živi v družini svojih bioloških staršev ne iz-
kazuje vpliva na šolsko uspešnost otroka. V okviru prvega velja izpostavi-
ti ugotovitev Menninga,29 ki pravi, da je otrok očeta, ki ne stanuje z druži-
no, uspešnejši, če otrok sploh nima z očetom stika, ker slednji povzroča ne-
jevoljo matere.
Z drugimi besedami: otroci, živeči v enoroditeljskih in netradicionalnih
oblikah družin, naj bi bili tako ali drugače izpostavljeni sorazmerno viš-
ji stopnji tveganja, da bodo med svojim odraščanjem podvrženi vsaj eni od
omenjenih oblik deprivacije, ki naj bi sicer vse pomembno vplivale na učno
uspešnost otroka. Podobno naj bi veljalo tudi za velikost družine, ki so jo
Brown in sodelavci30 identificirali kot pomemben dejavnik zanemarjanja,
ki naj bi sicer pomembno vplival na šolsko uspešnost.31
Med ostalimi dejavniki, ki se navezujejo na strukturo družine in ki naj
bi prav tako pomembno vplivali na šolsko uspešnost posameznika, se ome-
nja še vrstni red rojstva32 in pa spol, kjer velja, da fantje v povprečju dosega-
jo slabši učni uspeh.33 Tu se večkrat poudarjajo razlike v socializaciji, zaradi
katerih naj bi bili fantje deležni manj vodenja, podpore in nadzora s strani
staršev, kar naj bi skupaj z občutkom, da učenje ni dovolj »možato«,34 od-
ločilno vplivalo na nižjo šolsko uspešnost fantov.
V okviru pričujoče raziskave je bil analiziran vpliv samo dveh katego-
rij: 1) vpliv strukture družine, kjer je bil družno opazovan vpliv enorodi-
teljstva (samo (ne)biološki starš) in vpliv življenja v okviru netradicionalne
28M.Gottfredson,T.Hirschi,AGeneralTheoryofCrime,StanfordUniversityPress,Stanford1990.
29 C. L. Menning, Nonresident Fathering and School Failure, Journal of Family Issues (2006),
št. 10.
30 J. Brown, P. Cohen, J. G. Johnson, S. Salzinger, A longitudinal analysis of risk factors for
child maltreatment: findings of a 17-year prospective study of officially recorded and self-repor-
ted child abuse and neglect, Child Abuse & Neglect (1998), št. 11.
31 M. D. De Bellis, The Psychobiology of Neglect, Child Maltreatment (2005), št. 2. H. Dubowi-
tz, R. R. Newton, A. J. Litrownik, T. Lewis, E. C. Briggs, R. Thompson, D. English, L.-C. Lee,
M. M. Feerick, Examination of a Conceptual Model of Child Neglect, Child Maltreat (2005),
št. 2. K. Kim, R. P. Rohner, Korean American Adolescents Parental Warmth, Control, and In-
volvement in Schooling: Predicting Academic Achievement among Korean American Adole-
scents, Journal of Cross-Cultural Psychology (2002), št. 1.
32 N. J. Mackintosh, IQ and human intelligence, Blackwell, Oxford 1998.
33 J. Buckingham, The Puzzle of Boys’ Educational Decline: A Review of the Evidence, Issue
Analysis (1999), št. 9. R. Horne, The Performance of Males and Females in School and Tertiary
Education, Australian Quarterly:Journal of Contemporary Analysis (2000), št. 5/6. M. Roderick,
What‘s happening to the boys? High School Experiences and School Outcomes Among African
American Male Adolescents in Chicago, Urban Education (2003), št. 5.
34 G. Considine, G. Zappala, The influence of social and economic disadvantage in the academic
performance of school students in Australia, Journal of Sociology (2003), št. 2.