Page 183 - Igor Ž. Žagar / Mojca Schlamberger Brezar, Argumentacija v jeziku, Digitalna knjižnica, Dissertationes 4
P. 183
Toposi, konektorji in argumentacijska gibanja
prvemu. Ker, kajti in saj pa se razlikujejo predvsem po pomenskih odten-
kih, ki jih dodajajo argumentaciji. Kajti je izrazito pisni, vendar zaradi pri-
vzdignjenosti najde pot tudi med govorce, ki bi se radi zborno izrazili, pa
jim to ne gre najbolje od ust in zato posežejo po kajti, rešitvi za označevanje
zgradbe diskurza in uvajanje vzroka (prim. intervjuji nogometašev in smu-
čarjev po radiu) – medtem ko ker uvaja novo informacijo, raba saj pa te-
melji na konsenzu govorcev.
Oglejmo si najprej funkcioniranje povezovalca kajti v analiziranem di-
skurzu.
Po SSKJ je kajti:
– veznik v vzročnem priredju za utemeljevanje, pojasnjevanje prej pove-
danega – Nobeden ne spi, kajti napad pričakujejo vsak trenutek.
Lahko bi rekli, da gre za zborno varianto »ker« - nihče ne spi, ker vsak
trenutek pričakujejo napad, torej bodisi uvajanje nove informacije, lahko pa
tudi kot sinonim saj: v tem primeru gre za pojasnjevanje.
V korpusu Fidaplus najdemo 971 pojavitev povezovalca kajti v govor-
jenih besedilih (predvsem replike iz Državnega zbora). – od 100 000 po-
javitev v celotnem korpusu. Razmerje kaže, da je kajti predvsem rabljen v
pisnem jeziku, kjer uvaja (po SSKJ) utemeljevanje, pojasnjevanje prej po-
vedanega. V primerih iz govorjenih besedil vidimo, da uvaja vzrok (pri-
mer (113)) ali pa utemeljevanje povedanega z epistemično – dokazno
modalnostjo (prim. (114)) spodaj.
(113)
Tukaj bi rad povedal izkušnjo, ki jo imam, ko smo se v Idriji zelo borili, da je
obstala poklicna kovinarska šola. Resnično je bilo potrebno veliko naporov s
strani občine, potrebno je bilo veliko dogovorov s strani, zanimivo gimnazije,
kajti ta šola je nekako delovala v okviru gimnazije. (www.fidaplus.net, Držav-
ni zbor, 1994)
(114)
Odbor se je odločil, da se ta člen črta, kajti, po mnenju odbora in seveda tudi
po mnenju predlagatelja, gre v tem primeru za prekršek in seveda glavna ka-
zen, ki je tu zagrožena za vse te tako imenovane črnograditelje, je porušenje
te črne gradnje. (www.fidaplus.net, Državni zbor, 1994)
V teh rabah je kajti predvsem uvajalec argumentov – vzroka. V zgor-
njem primeru (114) je ta še dodatno opredeljen z modalno sestavino izra-
žanja mnenja odbora (kajti po mnenju odbora gre za prekršek), ki predstavlja
garant za resničnost izrekanja.
prvemu. Ker, kajti in saj pa se razlikujejo predvsem po pomenskih odten-
kih, ki jih dodajajo argumentaciji. Kajti je izrazito pisni, vendar zaradi pri-
vzdignjenosti najde pot tudi med govorce, ki bi se radi zborno izrazili, pa
jim to ne gre najbolje od ust in zato posežejo po kajti, rešitvi za označevanje
zgradbe diskurza in uvajanje vzroka (prim. intervjuji nogometašev in smu-
čarjev po radiu) – medtem ko ker uvaja novo informacijo, raba saj pa te-
melji na konsenzu govorcev.
Oglejmo si najprej funkcioniranje povezovalca kajti v analiziranem di-
skurzu.
Po SSKJ je kajti:
– veznik v vzročnem priredju za utemeljevanje, pojasnjevanje prej pove-
danega – Nobeden ne spi, kajti napad pričakujejo vsak trenutek.
Lahko bi rekli, da gre za zborno varianto »ker« - nihče ne spi, ker vsak
trenutek pričakujejo napad, torej bodisi uvajanje nove informacije, lahko pa
tudi kot sinonim saj: v tem primeru gre za pojasnjevanje.
V korpusu Fidaplus najdemo 971 pojavitev povezovalca kajti v govor-
jenih besedilih (predvsem replike iz Državnega zbora). – od 100 000 po-
javitev v celotnem korpusu. Razmerje kaže, da je kajti predvsem rabljen v
pisnem jeziku, kjer uvaja (po SSKJ) utemeljevanje, pojasnjevanje prej po-
vedanega. V primerih iz govorjenih besedil vidimo, da uvaja vzrok (pri-
mer (113)) ali pa utemeljevanje povedanega z epistemično – dokazno
modalnostjo (prim. (114)) spodaj.
(113)
Tukaj bi rad povedal izkušnjo, ki jo imam, ko smo se v Idriji zelo borili, da je
obstala poklicna kovinarska šola. Resnično je bilo potrebno veliko naporov s
strani občine, potrebno je bilo veliko dogovorov s strani, zanimivo gimnazije,
kajti ta šola je nekako delovala v okviru gimnazije. (www.fidaplus.net, Držav-
ni zbor, 1994)
(114)
Odbor se je odločil, da se ta člen črta, kajti, po mnenju odbora in seveda tudi
po mnenju predlagatelja, gre v tem primeru za prekršek in seveda glavna ka-
zen, ki je tu zagrožena za vse te tako imenovane črnograditelje, je porušenje
te črne gradnje. (www.fidaplus.net, Državni zbor, 1994)
V teh rabah je kajti predvsem uvajalec argumentov – vzroka. V zgor-
njem primeru (114) je ta še dodatno opredeljen z modalno sestavino izra-
žanja mnenja odbora (kajti po mnenju odbora gre za prekršek), ki predstavlja
garant za resničnost izrekanja.