Page 87 - Lidija Tavčar, Homo spectator: uvod v muzejsko pedagogiko, Digitalna knjižnica, Dissertationes 3
P. 87
Strategije estetske vzgoje v umetnostnih muzejih 

roma diskurzi materializirajo v muzejih. O tej problematiki smo obširno pisa-
li v knjigi Zgodovinska konstitucija modernega muzeja kot sestavine sodobne ci-
vilizacije.6

Toda ideologija ni vpisana v ikonografski program umetnostnih mu-
zejev samo v smislu prikrivanja ali razkrivanja idej in vrednot določenega
družbenega razreda, temveč tudi prek učinkov same umetnostne zgodovi-
ne. Vpliv posameznih umetnostnozgodovinskih doktrin se med drugim
kaže v spremembah kriterijev klasificiranja umetnin. Pred kronološko stra-
tifikacijo umetnin po stilih je prevladovalo topografsko razvrščanje ume-
tniških del po umetniških šolah, ki se je še vedno ohranilo v nekaterih ve-
likih muzejih, v katerih so umetnine razstavljene po nacionalnih ali lokal-
nih šolah.7 Če se nam zdijo klasifikatorične označbe: romanika, gotika,
renesansa, manierizem, barok, rokoko, impresionizem in podobno, nekaj
povsem naravnega, čeprav gre za umetnostnozgodovinske konvencije, je to
ideološki učinek dominacije ene izmed umetnostnozgodovinskih smeri.
Podobno je tudi s tradicionalnimi postavitvami stalnih razstav, ki preferi-
rajo historično umestitev umetniških del in ne recimo žanrske. Po Leviju
bi lahko bil zgled za prvi način postavitve na primer razstavni prostor, na-
menjen francoskemu slikarstvu 19. stoletja, kjer bi bili pod imenom impre-
sionizma združeni Renoirjevi portreti, Monetove krajine in Pissarrojeve in
Sisleyeve slike pariških ulic. Toda zamislite si, pravi Levi, kakšne izobraže-
valne možnosti bi ponujal preobrat, s katerim bi žanr dobil prioriteto pred
načelom čistega časovnega zaporedja. Tedaj bi v »fascinantnih opozicijah
lahko viseli skupaj Tizian in Joshua Reynolds, John Singleton Copley in
Frans Hals, Jean−Auguste−Dominique Ingres in Etore Modigliani, Rem-
brandt in Hans Holbein, Francisco Goya in Antonius Van Dyck, Rafa-
el Santi in Hans Memling, Ėdouard Manet in Albrecht Dürer, El Greco
in Diego Rodriguez Velázquez; to bi puščalo gledalca v zmedenem, vendar
aktivnem ogledovanju stila, značilnosti, tehnik itd.«8

Ali bi bila pedagoška prednost, ki jo vidi Levi v žanrski postavitvi
umetnostne zbirke, res dosežena ali ne, je stvar diskusije, pomembnej-
ša se nam zdi njegova implicitna problematizacija na stilu temelječe po-
stavitve, pa čeprav je le nenameravani stranski produkt preferiranja žanr-
ske. Kot taka je seveda nezadostna in bomo zato poskušali vsaj bežno na-

6 L. Tavčar, Zgodovinska konstitucija modernega muzeja kot sestavine sodobne zahodne civiliza-
cije, 166–176.
7 J. Bialostocki, Povjest umjetnosti i humanističke znanosti, Zagreb 1986, 44.
8 A.W. Levi, The Art Museum as an Agency of Culture, 37. Tovrstne postavitve vrhunskih stvari-
tev, ki temeljijo na variacijah na določeno temo, niso mogoče kot stalne razstave, ampak le kot
morebitne občasne, saj so ta ista dela stalno razstavljena po načelu časovnega zaporedja.
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92