Page 83 - Lidija Tavčar, Homo spectator: uvod v muzejsko pedagogiko, Digitalna knjižnica, Dissertationes 3
P. 83
Preliminarije za muzejsko padagogiko 

Po takšni elementarni obravnavi artefaktov lahko muzejski pedagog
zastavi obiskovalcem različna vprašanja. Katera vprašanja bo zastavil, je
odvisno od ciljne skupine ali želja obiskovalcev (glej graf 1).120

Poglejmo si nekaj v grafu navedenih vprašanj: Kako artefakt izgleda?
Iz koliko delov je narejen? Od kod prihaja? Kdo ga je izdelal, naslikal,
oblikoval? Zakaj? Kaj se je zgodilo z artefaktom? Ali se je predmet spre-
menil? Kaj je predmet pomenil, ko je bil izdelan, in kaj pomeni sedaj? Iz
teh primerov lahko vidimo, da so vprašanja usmerjena na artefakt, na nje-
gove sestavine, zgodovino in provenienco. Umetniška dela, ki jih hrani-
jo v galerijah in muzejih, imajo velikokrat za seboj bogato zgodovino po-
tovanj iz kraja v kraj, od lastnika do lastnika. Pogosto so utrpela škodo in
postala žrtev vojn in naravnih nesreč. Umetniška dela nam torej »pripo-
vedujejo« zgodbe in imajo pogosto tudi razpoznavno komunikacijsko in
izrazno funkcijo. Naše delo z obiskovalci v galerijah pa ni omejeno le na
razkrivanje intencionalnih sporočil, ki so značilna za posamezna umetni-
ška dela. Prav tako smo osredotočeni na neintencionalna sporočila. Vsa-
ko umetniško delo je namreč produkt svojega časa in kraja in v njegovi
obliki, dekoraciji, materialu se razkrivajo tehnološke možnosti in kultur-
ne vrednote.121

Pri tem pa ne smemo spregledati, da doslej povedano velja za vse arte-
fakte in ne samo za tiste, ki so razstavljeni v umetnostnih muzejih in ga-
lerijah. Seveda vse tisto, kar velja za druge artefakte, velja tudi za likovna
dela. Vendar so likovna dela specifični artefakti, katerih spoznavanje zah-
teva specifične pristope. Ti so se začeli v evropskem prostoru razvijati ko-
nec 19. stoletja. Med njimi sta doživela velik mednarodni uspeh dva raz-
lična metodična pristopa, ki sta bila v začetku prejšnjega stoletja objavlje-
na tudi v knjižni obliki. Prvi pristop, ki ga je razvil Paul Klee, temelji na
analizi likovnih elementov (točka, linija, barva itd.),122 drugi, ki ga je raz-
vil italijanski umetnostni kritik Matteo Marangoni na podlagi Wölffli-
novih analiz likovne umetnosti in Crocejevih estetskih teorij, pa poskuša
gledalca naučiti, kako gledati umetniška dela, da bo v njih lahko videl »fi-
gurativne vrednosti«.123 Pozneje je bilo še veliko drugih poskusov iskanja
poti do razumevanja likovnih umetnin. Nekatere, ki so povezani s pred-
stavitvijo likovnih del v umetnostnih muzejih in galerijah, bomo nekoli-

120 Graf 1 je vzet iz: E. Hooper-Greenhill, Museum and Gallery Education, 110. Priredil ga je L.
Hribar.
121 N. d., 99.
122 P. Klee, Pedagogical Sketchboook, London 1953 (prva izdaja v nemščini leta 1925).
123 M. Marangoni, Saper vedere. Come si guarda un’opera d’arte, Milano 1953 (prva izdaja leta
1932).
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88