Page 66 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 66
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

ki se izobražuje, pravzaprav branijo »lastni trud in pamet«. Šolski sistem
je zato z ocenjevanjem, s testi, sprejemnimi izpiti itn. precej učinkovit me­
hanizem interiorizacije meritokracije.

Na tem mestu bomo odprli Foucaultovo tezo o sodobnih družbah,
ki so razvile posebne strategije in prakse, ki jim omogočajo upravljanje po­
pulacij. Te so namreč »objekt statističnih analiz in vednosti s svojimi in­
trinzičnimi zakonitostmi« (Oksala, 2007: str. 82). Moderna upravljavska
racionalnost ima namreč dva vidika: na eni strani je za moderne druž­
be značilna centralizirana politična moč s svojo »visoko organizirano ad­
ministracijo in birokracijo« (ibid.: str. 83), na drugi strani pa imamo po­
gosto zanemarjen vidik Foucaultovih analiz, to je individualizirano moč
oziroma t. i. pastoralno oblast (ibid.). Če poenostavimo, gre za tehnologije
moči, orientirane na individuum, ki naj bi mu omogočile kontinuirano in
permanentno samoupravljanje. S ciljem vzdrževati, omogočati in izboljša­
ti življenje vseh in vsakogar. Prav ta vidik je tisti, ki omogoča misliti drža­
vo z njenimi ustanovami kot ne samo represivno in tisto, ki izvaja negativ­
no oblast nad družbenim telesom, ampak tudi kot tisto, ki ob represiji in
nadzoru izvaja tudi paleto za naša življenja produktivnih praks. Pri edu­
kacijski meritokraciji omogoča samorealizacijo posameznika, posamezni­
ce, zato edukacijske meritokracije ni mogoče razumeti samo kot mehaniz­
ma nadziranja posameznikov in posameznic, ampak jo je treba misliti tudi
kot mehanizem varnosti, ki s svojo produktivno stranjo, kljub vsem ovi­
ram, omogoča bistveno več samoobvladovanja in samorealizacije, kot bi
je bilo brez nje. Tudi zato je meritokracija kljub svojim mejam, o katerih
bomo razpravljali v nadaljevanju, tako močno zasidrana v naših življenjih
in se ji nismo pripravljeni zlahka odpovedati.

Ambivalentnost meritokracije in ambivalenten odnos
do meritokracije

Naj se za konec vrnemo k Youngovim (1958) svarilom pred negativnimi
platmi meritokracije. Avtorju koncepta je mogoče pritrditi in skleniti, da
v njegovem delu predstavljena meritokracija, v kateri dominirajo talenti­
rani, netalentirani pa nimajo nikakršnih možnosti za uspeh, ni nekaj, kar
bi si ljudje želeli in podpirali. Ali kot ugotavljata MacNamee in Miller, če
bi bila meritokratska družba ustrojena tako, kot jo prikazuje Young, po­
tem z gotovostjo »ni nujno, da bi bila zares meritokratsko ustrojena druž­
ba bolj pravična, še manj pa bolj zaželena« (2009: str. 265), kot so sodob­
ne družbe.

Svarilom in opozorilom navkljub pa ostaja dejstvo, da sta promoci­
ja in vseprisotnost koncepta zaslužnosti in nagrajevanja na podlagi le-te
danes še kako živa in delujoča regulativna ideja sodobnosti. Zdi se, da ni

64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71