Page 68 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 68
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

uspešno s svojo formulo (pamet + trud) uveljavila v edukacijskem polju in
v njem še naprej odločilno vztraja.

Bellova (1973) trditev, da si posameznik ali posameznica zasluži to­
liko izobrazbe, kot je lahko čim bolje uporabi, se zdi v družbah znanja ve­
čini ljudi (še vedno) smiselna. Čeprav zdaj vemo, da bi dosledna izpeljava
Bellove teze v praksi pomenila, da si boljši učenci zaslužijo daljše in bolj
zahtevno izobraževanje, boljše šolske pogoje in več pozornosti. Ob omen­
jeni trdni zasidranosti formule inteligenčni kvocient (IQ) in trud pa te­
žava nastopi pri zahtevi po dovolj zgodnjem odkrivanju tistih, ki so zares
najboljši. In ne le to; skorajda hkrati je treba najti rešitev tudi za tiste, ki v
meritokratskem sistemu niso zmagovalci in prebojniki. A. Gutmann zato
opozarja, »da v praksi le redki meritokrati sprejemajo posledice standar­
dov, ki jih zagovarjajo« (Gutmann, 1999: str. 134). Če gre za neuspešne
posameznike v šolskem sistemu, velja spomniti na Milnerjevo (1992) zah­
tevo šolskemu sistemu, da naj ne bi zapečatil človekove usode. »Ne uspe­
ti zaradi šole v življenju /…/ je nepopravljivo.« (Milner, 1992: str. 44.) Ne­
uspeh v življenju nasploh pa ni neproduktiven le za indiviuum, tudi država
si ne more dovoliti, da bi stavila samo na svoje najuspešnejše člane in čla­
nice. Vključenost čim večjega dela prebivalk in prebivalcev, izkoristek ve­
čine potencialov, je ideja ekonomskega nacionalizma, tudi tega, ki ga za­
govarja EU danes.

Pristajanje na vedno večje družbene neenakosti in njihovo po­
glabljanje, tudi, če se to dogaja na področju edukacije, je za družbo pogub­
no. Spomnimo, da lahko njihovo nekritično sprejemanje vodi v raznotere
patologije, ki jih neenakosti prinašajo (prim. Judt, 2011; Barry, 2005). Ne­
enakosti namreč načenjajo kakovost družbenih razmerij – načenjajo so­
lidarnost in zaupanje drug v drugega. So tudi eden od razlogov za pove­
čanje nasilja in kriminalitete. Še več: so tudi močno povezane s težavami
z zdravjem – telesnim in duševnim (Stiglitz, 2015). Enakost možnosti je
zato načelo, ki ga sodobne družbe v veliki večini še vedno zelo cenijo (Du­
ru-Bellat, 2009) in se mu niso pripravljene odreči. In, da bi bil zaplet z me­
ritorkracijo zahtevnejši, je prav enakost možnosti tudi v jedru meritokrat­
skega kriterija.

Nezadostnost instrumentalnega dela meritokracije

Če torej izhajamo iz predpostavke, da je meritokracija v bistvu podaljšan­
je splošnega sistema nagrajevanja zaslužnosti, lahko ob analizi elementov
meritokracije pritrdimo Senovi ugotovitvi, da kljub svojim pomanjklji­
vostim »spodbuja večjo storilnost posameznikov« (2000: str. 8). Zato je
mogoče vztrajanje meritokracije pripisati njeni učinkovitosti. Vemo nam­
reč, če nekoliko poenostavimo, da družbe nagrajujejo družbeno želena de­

66
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73