Page 67 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 67
v. tašner, ž. kos, s. gaber ■ vzpostavljanje edukacijske meritokracije ...

dvoma, da je tako tudi zato, ker se strukturiranje meritokratskosti ni od­
vilo po Youngovem scenariju. In čeprav tudi nekateri sodobni raziskoval­
ci in raziskovalke (Duru-Bellat, 2009; Tenret, 2011; MacNamee in Miller,
2009; Brennan, 2013) meritokracije izpostavljajo prvenstveno njene nega­
tivne vidike in jo označujejo kot ideologijo ali jo celo razglasijo za mit in
iluzijo, je za to, da bi jo lahko ocenili in razumeli njeno privlačnost ter
vztrajanje, treba nekaj več refleksije o njenih produktivnih plateh in o nje­
nih mejah.

Naj tokrat začnemo z njenimi mejami. Meritokracijo je mogoče
upravičeno kritizirati. Vendar pa večina kritik ne pojasni v zadostni meri
njenega vztrajanja, njene privlačnosti za pripadnike in pripadnice sodob­
nih družb, njihovega pristajanja na kriterij, ki omogoča in ohranja vrsto
zunaj dvoma nepravičnih neenakosti. Dodaten vpogled v razloge vztrajan­
ja koncepta nam omogoči, kot smo ugotavljali na predhodnih straneh, po­
glabljanje v njeno racionalnost.

V vzpostavljanju vseprisotne racionalnosti meritokracije, in to je
tudi že pomemben del zgodbe o njeni privlačnosti, je na delu stava na in­
dividualno. In to stavo lahko, z naslonitvijo na Durkheima, pojasnimo
kot družbeni produkt, ki se je razvil v pogojih, v katerih je bil vznik po­
sameznika, kasneje tudi posameznice, edinkrat zares mogoč in je postal
družbeno dejstvo in celo družbena nujnost. Ob tem mora po novem bist­
veno več odgovornosti za svoj uspeh ali neuspeh v življenju privzeti posa­
meznik, posameznica. Vzvodi upravljanja z lastno usodo so v tem tipu ra­
cionalnosti pripisani individuu. Posameznik, posameznica nikoli prej ni
imel/-a takšnih možnosti, kot jih je dobil/-a z vzpostavitvijo koncepta za­
služnosti. V verjetju, in ne le v njem, v pomen osebne odločitve, sposobno­
sti vztrajati na poti in se tako dokazati s tem, da dosežemo zastavljeni cilj
prav po svoji zaslugi, kaže iskati tudi pomemben del naznačene interpela­
cijske moči meritokracije. K temu je mogoče dodati, da je, ko so bili izpol­
njeni pogoji za polno vzpostavitev novega tipa racionalnosti, ta prevladala
in za zdaj dokončno zmagala nad ostalimi. Izhajajoč iz Webrove predpo­
stavke, bi lahko rekli, da je pri vzpostavljanju meritokracije bolj kot ideo­
loški moment na delu logika racionalizacije delovanja, razmišljanja, rav­
nanja, pričakovanj posameznic in posameznikov, ki so vezani na omenjeni
kriterij. Predpostavka, da po novem za uspeh v življenju štejeta trud in pa­
met, je postala privlačna za množice, ne samo za tiste, ki so bili na oblasti.
Bolj ali manj vsem je koncept prinesel neverjetno obljubo.

Ko je meritokracija v pomembnem delu nastala kot odgovor na zah­
tevo po odpravi vrste neenakosti, ki so se pojavljale znotraj družbenih sis­
temov, je spremembe in repozicioniranja omogočala tako posameznikom
kot skupinam. Zdi se, da glede na njeno stavo ne čudi, da se je posebej

65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72