Page 12 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 12
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

Ana Kozina v razpravi Razvijanje čustvenih in socialnih spretnosti za
doseganje pravičnosti in učinkovitosti izobraževalnega sistema: odnos med
anksioznostjo in učnimi dosežki izpostavlja pomen razvoja kognitivnih in
nekognitivnih spretnosti v procesu izobraževanja. Na podlagi teoretskih
predpostavk predstavi, kako »v primerih, ko šola razvija in podpira celost­
ni razvoj posameznikov, ki vključuje tudi razvoj čustvenih in socialnih
spretnosti, to manjša anksioznost učencev in dijakov ter spodbudno vpli­
va na učno uspešnost«. Ožje povezave med anksioznostjo in učno uspe­
šnostjo v članku empirično preveri na podatkih raziskave PISA 2012. Na
podlagi rezultatov analiz ugotavlja »pomembno višje ravni matematične
anksioznosti pri dijakinjah in dijakih z nižjim socialno-ekonomskim sta­
tusom ter višje ravni matematične in testne anksioznosti pri dijakinjah v
primerjavi z dijaki«. Ugotavlja, da z zmanjševanjem anksioznosti ter tako
s poudarjanjem nekognitivnih elementov izobraževalnega procesa lahko
omogočimo dijakom in dijakinjam, ki se soočajo z višjimi ravnmi (mate­
matične in testne) anksioznosti, enake možnosti v procesu izobraževanja
ter doseganje višjih ravni kognitivnih učnih dosežkov.

Valerija Vendramin in Marjan Šimenc se v razpravi osredotočita na
problematiko enakosti med spoloma oziroma spoli, ki se v zadnjem času
povezuje predvsem z akademskimi dosežki, pri čemer pa ne upošteva, da
so vplivi na dosežke kompleksni. »V tem okviru avtorica in avtor izpo­
stavita razmerje feminizem – postfeminizem in »resoniranje« slednjega
z neoliberalnimi pritiski.« Premik v načinu govora o enakosti med spoli
v vzgoji in izobraževanju ilustrirata na primeru obeh belih knjig o vzgoji
in izobraževanju v Republiki Sloveniji. Poudarita omejitve »ospoljenih«
meritev, v katerih se primerja dosežke deklic in dečkov, ter predstavita iz­
hodišča za »nadaljnjo obravnavo, ki segajo onstran singularnega fokusa
na dosežke, ki zakrivajo kompleksne izraze neenakosti«.

Številko zaključujemo z recenzijo znanstvene monografije Anksioz­
nost in agresivnost, dejavniki, trendi in smernice za zmanjševanje, ki jo je
pripravil Bogomir Novak.

Objavljene razprave potrjujejo širino in kompleksnost znanstvenih
obravnav pravičnosti, neoliberalizma in izobraževanja ter odpirajo in iz­
postavljajo številna nova, znanstveno in družbeno relevantna vprašanja. V
nadaljevanju projekta Neoliberalizem v evropskem izobraževalnem prosto­
ru: med učinkovitostjo in pravičnostjo slovenskih izobraževalnih politik in
praks jih bomo poglobljeno naslovili predvsem z vidika (ne)komplemen­
tarnih razmerij med pravičnostjo in (ekonomsko) učinkovitostjo v izobra­
ževanju. Avtorji si želimo, da bi razprave odprle tudi druga (raziskovalna)
vprašanja ter pri širokem krogu bralcev spodbudile interes za njihovo pre­
mišljevanje in naslavljanje v različnih kontekstih.

10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17