Page 226 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 226
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4
model that would enable the successful establishment and maintenance
of all and any language-friendly learning environments, it becomes evi
dent that the development of plurilingual and pluricultural competences
is a permanent process (in research practice as well), which can find a com
mon potential for improving pedagogical practices in the establishment
of a dialogue with the “other”.
Key words: plurilingualism, rhetorics, languages of schooling, languages
in education, education
Maša Vidmar, Manja Veldin, Maja Škrubej Novak in Lucie Milent
Ključni izzivi pri obravnavi avtizma v predšolski vzgoji
– primer Slovenije
Predšolska vzgoja in varstvo imata velik potencial pri podpori otrokove
ga razvoja (EC, 2012), še toliko bolj pa pri najbolj prikrajšanih, vključu
joč otroke na spektru avtističnih motenj. Vendar pa so ti otroci v pred
šolski vzgoji in varstvu manj zastopani, saj jim ta okolja niso prilagojena v
zadostni meri (EC, 2013). Evropski projekt »Zgodnja pozornost inkluzi
ji otrok z motnjami avtističnega spektra v predšolsko vzgojo in varstvo«
(ETTECEC) naslavlja prav to področje. Cilj projekta je izboljšati sisteme
predšolske vzgoje in varstva v partnerskih regijah in spodbuditi vključe
vanje vseh otrok, in sicer tako, da bomo v projektu razvili in implementi
rali inovativni didaktični spletni trening za vzgojitelje. Prvi korak v tem
procesu je identifikacija realnih življenjskih situacij v vrtcih, v katerih so
vključeni otroci z motnjami na avtističnem spektru (MAS). Namen tega
članka je predstaviti realne situacije v Sloveniji na primeru dveh vrtcev,
opredeliti ključne izzive in predlagati rešitve (npr. trening kompetenc). V
Sloveniji so bile realne življenjske situacije zbrane preko opazovanj v dveh
vrtcih. V vsakem vrtcu smo opazovali dve skupini (z uporabo opazoval
ne sheme) in opravili strukturirane intervjuje z vzgojitelji in pomočniki
vzgojiteljev, z otroci z MAS in njihovimi starši. V rezultatih predstavljamo
nekatere izzive pri izvajanju inkluzivne paradigme v predšolski vzgoji in
varstvu v Sloveniji. Po eni strani vzgojitelji na splošno niso usposobljeni za
prepoznavanje znakov MAS ali za pomoč otroku z MAS (niso opremlje
ni s strategijami poučevanja otroka z MAS oziroma dela z otroki z MAS);
po drugi strani pa so nekateri, ki poseduje potrebna znanja in kompeten
ce. Vsi vzgojitelji se čutijo preobremenjeni z različnimi posebnimi potre
bami otrok, s katerimi se soočajo pri svojem delu. V zaključku predlagamo
nekaj smernic za usposabljanje vzgojiteljev.
Ključne besede: motnje avtističnega spektra, predšolska vzgoja in varstvo,
opazovanja, vzgojitelji(-ce), realne življenjske situacije
224
model that would enable the successful establishment and maintenance
of all and any language-friendly learning environments, it becomes evi
dent that the development of plurilingual and pluricultural competences
is a permanent process (in research practice as well), which can find a com
mon potential for improving pedagogical practices in the establishment
of a dialogue with the “other”.
Key words: plurilingualism, rhetorics, languages of schooling, languages
in education, education
Maša Vidmar, Manja Veldin, Maja Škrubej Novak in Lucie Milent
Ključni izzivi pri obravnavi avtizma v predšolski vzgoji
– primer Slovenije
Predšolska vzgoja in varstvo imata velik potencial pri podpori otrokove
ga razvoja (EC, 2012), še toliko bolj pa pri najbolj prikrajšanih, vključu
joč otroke na spektru avtističnih motenj. Vendar pa so ti otroci v pred
šolski vzgoji in varstvu manj zastopani, saj jim ta okolja niso prilagojena v
zadostni meri (EC, 2013). Evropski projekt »Zgodnja pozornost inkluzi
ji otrok z motnjami avtističnega spektra v predšolsko vzgojo in varstvo«
(ETTECEC) naslavlja prav to področje. Cilj projekta je izboljšati sisteme
predšolske vzgoje in varstva v partnerskih regijah in spodbuditi vključe
vanje vseh otrok, in sicer tako, da bomo v projektu razvili in implementi
rali inovativni didaktični spletni trening za vzgojitelje. Prvi korak v tem
procesu je identifikacija realnih življenjskih situacij v vrtcih, v katerih so
vključeni otroci z motnjami na avtističnem spektru (MAS). Namen tega
članka je predstaviti realne situacije v Sloveniji na primeru dveh vrtcev,
opredeliti ključne izzive in predlagati rešitve (npr. trening kompetenc). V
Sloveniji so bile realne življenjske situacije zbrane preko opazovanj v dveh
vrtcih. V vsakem vrtcu smo opazovali dve skupini (z uporabo opazoval
ne sheme) in opravili strukturirane intervjuje z vzgojitelji in pomočniki
vzgojiteljev, z otroci z MAS in njihovimi starši. V rezultatih predstavljamo
nekatere izzive pri izvajanju inkluzivne paradigme v predšolski vzgoji in
varstvu v Sloveniji. Po eni strani vzgojitelji na splošno niso usposobljeni za
prepoznavanje znakov MAS ali za pomoč otroku z MAS (niso opremlje
ni s strategijami poučevanja otroka z MAS oziroma dela z otroki z MAS);
po drugi strani pa so nekateri, ki poseduje potrebna znanja in kompeten
ce. Vsi vzgojitelji se čutijo preobremenjeni z različnimi posebnimi potre
bami otrok, s katerimi se soočajo pri svojem delu. V zaključku predlagamo
nekaj smernic za usposabljanje vzgojiteljev.
Ključne besede: motnje avtističnega spektra, predšolska vzgoja in varstvo,
opazovanja, vzgojitelji(-ce), realne življenjske situacije
224