Page 160 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 160
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

ni sprememb te Strategije izobraževanja so rast, mobilnost, inovativnost in
prožnost. Logični odgovor bi lahko bil, da so ti pristopi primerna orodja za
izvedbo strateških ciljev v danih okoliščinah, v katerih se nahaja izobraže­
vanje v državah Evropske unije.

In kakšne so ugotovitve v strokovnih in znanstvenih krogih glede
te problematike? Xaba in Malindi (2010) navajata, da se evropske države
soočajo z vse večjo potrebo po kvaliteti izobraževanja, zlasti v javnih šo­
lah, s hitrimi spremembami v okolju, s pomanjkanjem sredstev, z vse večjo
kompl­eksnostjo, ki je na način administrativnega urejanja težko obvladlji­
va. Eno od rešitev za te probleme vidijo tudi v šolskih vodjih, ki potrebuje­
jo za te spremembe potrebne lastnosti za podjetniško vodenje, kakor tudi
znanje in kompetence za izvajanje svojih nalog na podjetniških principih.

Zato se pojavlja vse večje zanimanje za ugotavljanje vnosa podjetni­
ških instrumentov in orodij vodenja na izobraževalno področje. S tem pa
se porajajo vprašanja glede tega, katere kompetence v vodenju šol naj se
uveljavljajo, kako te spremembe sprejemajo učitelji in vodje, kateri učin­
ki se kažejo pri učinkovitosti in uspešnosti šole in kateri problemi pri tem
nastajajo. Ob tem je tudi relevantno vprašanje, kako se te spremembe ref­
lektirajo – zaznavajo kot pojavni fenomen v aktualni (slovenski) bibliogra­
fiji. To je tudi osrednje vprašanje tega prispevka.

Preden se lotimo vprašanja pojavnosti podjetniških kompetenc in
podjetniškega vodenja v izobraževanju skozi presek – pojavljanje v sloven­
ski bibliografiji, je treba predstaviti ključno terminologijo, ki se nanaša na
to področje proučevanja.

Podjetniško vodenje

Najprej je dobro razložiti, kaj je to podjetniško vodenje in po čem je zna­
čilno. Besedna zveza podjetniško vodenje se v osnovi sestoji iz pojma pod­
jetništvo, ki ga med mnogimi avtorji Stevenson in Gumpert (1985) opisu­
jeta kot ustvarjanje poslovnih priložnosti izven virov, ki jih posameznik
sicer kontrolira. V tej definiciji lahko razberemo razsežnost med posamez­
nikom in družbo, »saj mora posameznik kot podjetnik iskati vire v širši
družbi« (Stevenson, 2000: str. 3). Ravno tako pa med mnogimi citirani­
mi definicijami vodenja lahko omenimo razlago Kotterja (1990), ki pou­
darja, da se v vodenju povezujejo strateške vizije s sposobnostmi vplivanja
in motiviranja drugih preko sistemov, procesov in kulture v posamezni or­
ganizaciji.

Če zgornje razlage povežemo, pomeni, da podjetniško vodenje vklju­
čuje vodenje organizacije v okviru določenih odnosov in kulture za na­
mene ustvarjanja poslovnih priložnosti v širšem okolju. To pa, kot pravi
Stevenson, zahteva razumevanje, kako ravnati s tveganji, negotovostmi in

158
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165