Page 161 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 161
j. drobnič ■ podjetniške kompetence in vodenje šol ...

nejasnostmi, s katerimi se soočajo podjetniške organizacije v ravno tako
negotovem, nejasnem in tveganem svetu poslovanja. Avtorji (Gupta at al.,
2004) podjetniško vodenje definirajo ko specifični način oziroma stil vo­
denja, ki je uspešno ter učinkovito za soočanje v izzivih hitrih sprememb
in kriz.

Avtorji (Chen, 2007; Okudan in Rzasa, 2006; Gupta at al., 2004)
trdijo, da ta stil omogoča vodji neposredno in razmeroma hitro spoprije­
manje s problemi skozi različne korake ali faze organizacijskega razvoja in
rast­i, poleg tega pa podjetniške kompetence omogočajo vodji, da prepo­
zna prave priložnosti v okolju in zagotovi uspešnejše delovanje organiza­
cije. Te značilnosti omogočajo, da se podjetniško vodenje pospešeno uvaja
tudi v različnih aspektih izobraževanja, še posebno pri izvajanju delovan­
ja šol (Xaba in Malindi, 2010). Zato bi lahko trdili, da bi bilo podjetniško
vodenj­e šol eden izmed primernih načinov za izvedbo večjih in hitrejših
premikov v šolstvu zlasti takrat, ko se pojavljajo znaki krize.

Za podjetniški način vodenja je treba imeti določene osebnostne last­
nosti, veščine, kompetence in znanja, ki motivirajo in omogočajo podjetni­
škim vodjem uspešno vodenje organizacije. Kurilsky in Hentschke (2003:
str. 107) razlagata potrebne lastnosti vodje v smislu zmožnosti prepozna­
vanja priložnosti, razporejanja virov in ustvarjanja dodane vrednosti, pre­
vzemanja tveganj, artikuliranja vizij, iniciranja naložb, spreminjanja stra­
teških in taktične načrtov glede na spreminjajoče se razmere. Te potrebne
lastnosti so pravzaprav kombinacija osebnostnih značilnosti, veščin in
znanja, ki zagotavljajo trajno organizacijsko podjetniško vodeno delovan­
je (Hentschke, 2009). Zato bi lahko rekli, da so za uspešno podjetniško
vodenje potrebne tako osebnostne značilnosti kot tudi funkcionalna znan­
ja in kompetence, kar pomeni po eni strani lastnosti osebe, ki so inherent­
ne, torej imanentne lastnosti, ki so razmeroma trdne in manj spremenlji­
ve sestavine osebnosti (karakter, čustva, temperament ...), kot tudi tiste, ki
se spreminjajo in jih pridobimo z učenjem ali socializacijo in so predvsem
znanje ter kompetence.

In katere so tiste konkretne osebnostne lastnosti, ki omogočajo last­
nosti delovanja, kot so inovativno delovanje, podjetniško tveganje, artiku­
liranje vizij, prepoznavanje vizij, in so značilne za podjetnika? Iz kakšnega
testa je narejen ta podjetnik, da to dela na tak način? Glede tipičnih la­
stnosti in potrebnih kompetenc podjetniških vodij je zelo veliko razi­skav
in gradiv. Avtorji govorijo o določenem številu najpomembnejših lastn­ osti
podjetniškega vodenja, ki preferirajo pet, deset, osem ali dvanajst najpo­
membnejših lastnosti uspešnih vodij.3 Glede tega bi lahko rekli, da ima­

3 10 lastnosti uspešnega vodje: http://www.poslovnisvet.si/vodenje/10-lastnosti-dobrega-­
vodje/ (1. 7. 2015).
159
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166