Page 161 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 161
j. drobnič ■ podjetniške kompetence in vodenje šol ...
nejasnostmi, s katerimi se soočajo podjetniške organizacije v ravno tako
negotovem, nejasnem in tveganem svetu poslovanja. Avtorji (Gupta at al.,
2004) podjetniško vodenje definirajo ko specifični način oziroma stil vo
denja, ki je uspešno ter učinkovito za soočanje v izzivih hitrih sprememb
in kriz.
Avtorji (Chen, 2007; Okudan in Rzasa, 2006; Gupta at al., 2004)
trdijo, da ta stil omogoča vodji neposredno in razmeroma hitro spoprije
manje s problemi skozi različne korake ali faze organizacijskega razvoja in
rasti, poleg tega pa podjetniške kompetence omogočajo vodji, da prepo
zna prave priložnosti v okolju in zagotovi uspešnejše delovanje organiza
cije. Te značilnosti omogočajo, da se podjetniško vodenje pospešeno uvaja
tudi v različnih aspektih izobraževanja, še posebno pri izvajanju delovan
ja šol (Xaba in Malindi, 2010). Zato bi lahko trdili, da bi bilo podjetniško
vodenje šol eden izmed primernih načinov za izvedbo večjih in hitrejših
premikov v šolstvu zlasti takrat, ko se pojavljajo znaki krize.
Za podjetniški način vodenja je treba imeti določene osebnostne last
nosti, veščine, kompetence in znanja, ki motivirajo in omogočajo podjetni
škim vodjem uspešno vodenje organizacije. Kurilsky in Hentschke (2003:
str. 107) razlagata potrebne lastnosti vodje v smislu zmožnosti prepozna
vanja priložnosti, razporejanja virov in ustvarjanja dodane vrednosti, pre
vzemanja tveganj, artikuliranja vizij, iniciranja naložb, spreminjanja stra
teških in taktične načrtov glede na spreminjajoče se razmere. Te potrebne
lastnosti so pravzaprav kombinacija osebnostnih značilnosti, veščin in
znanja, ki zagotavljajo trajno organizacijsko podjetniško vodeno delovan
je (Hentschke, 2009). Zato bi lahko rekli, da so za uspešno podjetniško
vodenje potrebne tako osebnostne značilnosti kot tudi funkcionalna znan
ja in kompetence, kar pomeni po eni strani lastnosti osebe, ki so inherent
ne, torej imanentne lastnosti, ki so razmeroma trdne in manj spremenlji
ve sestavine osebnosti (karakter, čustva, temperament ...), kot tudi tiste, ki
se spreminjajo in jih pridobimo z učenjem ali socializacijo in so predvsem
znanje ter kompetence.
In katere so tiste konkretne osebnostne lastnosti, ki omogočajo last
nosti delovanja, kot so inovativno delovanje, podjetniško tveganje, artiku
liranje vizij, prepoznavanje vizij, in so značilne za podjetnika? Iz kakšnega
testa je narejen ta podjetnik, da to dela na tak način? Glede tipičnih la
stnosti in potrebnih kompetenc podjetniških vodij je zelo veliko raziskav
in gradiv. Avtorji govorijo o določenem številu najpomembnejših lastn osti
podjetniškega vodenja, ki preferirajo pet, deset, osem ali dvanajst najpo
membnejših lastnosti uspešnih vodij.3 Glede tega bi lahko rekli, da ima
3 10 lastnosti uspešnega vodje: http://www.poslovnisvet.si/vodenje/10-lastnosti-dobrega-
vodje/ (1. 7. 2015).
159
nejasnostmi, s katerimi se soočajo podjetniške organizacije v ravno tako
negotovem, nejasnem in tveganem svetu poslovanja. Avtorji (Gupta at al.,
2004) podjetniško vodenje definirajo ko specifični način oziroma stil vo
denja, ki je uspešno ter učinkovito za soočanje v izzivih hitrih sprememb
in kriz.
Avtorji (Chen, 2007; Okudan in Rzasa, 2006; Gupta at al., 2004)
trdijo, da ta stil omogoča vodji neposredno in razmeroma hitro spoprije
manje s problemi skozi različne korake ali faze organizacijskega razvoja in
rasti, poleg tega pa podjetniške kompetence omogočajo vodji, da prepo
zna prave priložnosti v okolju in zagotovi uspešnejše delovanje organiza
cije. Te značilnosti omogočajo, da se podjetniško vodenje pospešeno uvaja
tudi v različnih aspektih izobraževanja, še posebno pri izvajanju delovan
ja šol (Xaba in Malindi, 2010). Zato bi lahko trdili, da bi bilo podjetniško
vodenje šol eden izmed primernih načinov za izvedbo večjih in hitrejših
premikov v šolstvu zlasti takrat, ko se pojavljajo znaki krize.
Za podjetniški način vodenja je treba imeti določene osebnostne last
nosti, veščine, kompetence in znanja, ki motivirajo in omogočajo podjetni
škim vodjem uspešno vodenje organizacije. Kurilsky in Hentschke (2003:
str. 107) razlagata potrebne lastnosti vodje v smislu zmožnosti prepozna
vanja priložnosti, razporejanja virov in ustvarjanja dodane vrednosti, pre
vzemanja tveganj, artikuliranja vizij, iniciranja naložb, spreminjanja stra
teških in taktične načrtov glede na spreminjajoče se razmere. Te potrebne
lastnosti so pravzaprav kombinacija osebnostnih značilnosti, veščin in
znanja, ki zagotavljajo trajno organizacijsko podjetniško vodeno delovan
je (Hentschke, 2009). Zato bi lahko rekli, da so za uspešno podjetniško
vodenje potrebne tako osebnostne značilnosti kot tudi funkcionalna znan
ja in kompetence, kar pomeni po eni strani lastnosti osebe, ki so inherent
ne, torej imanentne lastnosti, ki so razmeroma trdne in manj spremenlji
ve sestavine osebnosti (karakter, čustva, temperament ...), kot tudi tiste, ki
se spreminjajo in jih pridobimo z učenjem ali socializacijo in so predvsem
znanje ter kompetence.
In katere so tiste konkretne osebnostne lastnosti, ki omogočajo last
nosti delovanja, kot so inovativno delovanje, podjetniško tveganje, artiku
liranje vizij, prepoznavanje vizij, in so značilne za podjetnika? Iz kakšnega
testa je narejen ta podjetnik, da to dela na tak način? Glede tipičnih la
stnosti in potrebnih kompetenc podjetniških vodij je zelo veliko raziskav
in gradiv. Avtorji govorijo o določenem številu najpomembnejših lastn osti
podjetniškega vodenja, ki preferirajo pet, deset, osem ali dvanajst najpo
membnejših lastnosti uspešnih vodij.3 Glede tega bi lahko rekli, da ima
3 10 lastnosti uspešnega vodje: http://www.poslovnisvet.si/vodenje/10-lastnosti-dobrega-
vodje/ (1. 7. 2015).
159