Page 91 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 1-2: Nasilje, šola, družba I, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 91
Spolno nadlegovanje v šolah:
lekcije, potencial in omejitve pristopa

»aktivnih opazovalcev«

Vlasta Jalušič

Pristop »aktivnih opazovalcev« (active bystander) je znana praksa
posredovanja v primerih spolnih ali drugih oblik nadlegovanja (na
podlagi rase, invalidnosti itd.). Osredotoča se na priče nadlegovanja
in nasilja, ki se kot opazovalci na dejanja ne odzovejo (prim. Banyard et al.,
2009). Pristop poskuša izboljšati pripravljenost posameznikov, da reagira-
jo na diskriminatorna dejanja in nasilne situacije, v katere so vpleteni dru-
gi, ter s tem okrepiti odgovornost povzročiteljev in skupnosti. Za ta na-
men pa morajo biti posamezniki dodatno opolnomočeni in spodbujeni k
večji angažiranosti. Članek premišlja potencial, izzive in omejitve pristopa
aktivnih opazovalcev kot celovitega »orodja« za preprečevanje spolnega
nadlegovanja v šolah. Na osnovi izkušnje mednarodnega projekta v štirih
državah EU (Malta, Portugalska, Slovenija, Združeno kraljestvo), v ka-
terem je šest partnerjev v dveh letih v dvanajstih šolah razvilo, pilotiralo,
implementiralo in ovrednotilo program aktivnega opazovalca, analizira
njegov potencial in omejitve za slovenske šole.

Spolno nadlegovanje1

Termin spolno nadlegovanje (sexual harassement) je nastal v sedem-
desetih letih prejšnjega stoletja v povezavi z nadlegovanjem na delov-
nem mestu (MacKinnon 1979). Spolno nadlegovanje so začeli zazna-
vati tudi drugod, denimo v šolah in na univerzah (Hill in Kearl, 2011;
FRA, 2014; Hester and Lilley, 2016; Vera-Gray, 2016). Definicije spolnega

1 V uvodnem delu se neposredno opiram na pregled literature, ki je bil napisan za namene
projekta Bystanders (prim. Magalhães et al., 2017), hkrati pa tudi na Hill in Kearl (2011), na
Vera-Gray (2016) ter na študijo konteksta Slovenije (Jalušič et al., 2017).
89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96