Page 50 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 1-2: Nasilje, šola, družba I, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 50
šolsko polje, letnik xxx, številka 1–2

Kot pišete v predgovoru k svoji knjigi Violence and Social Justice,
sta »najbolj pereča problema v sodobni politični filozofiji nepra-
vičnost in nasilje«. Ali je bil pri našem razumevanju nepravično-
sti in nasilja [in njunega presečišča] v zadnjih nekaj desetletjih
dosežen kakšen napredek?

Mislim, da smo na področju nasilja dosegli nekaj napredka, manj na
področju družbene nepravičnosti in skoraj nič na presečišču nasilja in ne-
pravičnosti. Napredek, ki smo ga dosegli na področju razumevanja nasilja,
je vse večje zavedanje, da je nasilje več kot le droben kriminal ali odklon-
sko vedenje posameznikov. Največji povzročitelj nasilja na svetu ni posa-
meznik, ki se vede neprimerno, temveč sodobna država. Državno nasilje
je lahko neposredno ali posredno. Neposredno državno nasilje se pojavlja
v različnih oblikah, na primer v obliki represivnih pravnih ureditev, kot je
bil denimo apartheid v Južni Afriki oziroma je smrtna kazen ali nedavna
prepoved splava v ameriški zvezni državi Alabama, ki je splav prepoveda-
la tudi v primeru posilstva ali incesta, zaradi česar je splav postal kaznivo
dejanje, za katerega je zagrožena kazen do 99 let zapora oziroma dosmr-
tna zaporna kazen. Druge oblike neposrednega državnega nasilja vključu-
jejo državni terorizem, bodisi proti tujim državljanom bodisi proti doma-
čim, in seveda vojne.

O posrednem državnem nasilju govorimo takrat, ko država ne ukre-
pa in dopušča, da se zgodijo stvari, ki bi jih morala preprečiti. Primeri po-
srednega nasilja vključujejo nepripravljenost ameriških oblasti, da bi spre-
jele ustrezno zakonodajo o nadzoru orožja, kljub številnim strelskim
incidentom in pokolom v šolah (k temu vprašanju se bom vrnil pozneje),
ter številne primere nekaznovanja, ko se država odloči, da ne bo preisko-
vala določenih kaznivih dejanj, in tako de facto omogoča nekaznovanje.
Na primer, marsikje po svetu kljub visoki stopnji nasilja v družini ali na-
silja na podlagi spola to pogosto ostaja nekaznovano, ker se država odloči,
da ne bo izvajala že obstoječih zakonov, s čimer nasilje še naprej omogo-
ča. Statistični podatki izpred nekaj let kažejo, da ima Gvatemala eno naj-
višjih stopenj umorov žensk na svetu, UNICEF pa je leta 2011 poročal, da
sta vsak dan v povprečju ubiti dve ženski. Toda vsaj zavedanje, da je neka-
znovanost, ki jo omogoča država, nesprejemljiva, je vse večje. Organizacije
in aktivisti za človekove pravice so v zadnjih nekaj desetletjih opravili izje-
mno delo na področju ozaveščanja – pri tem ne smemo pozabiti na veliko
tveganje, ki so mu izpostavljeni –, da bi nas opomnili, da je nasilje vedno
politično, kar kaže na določen napredek pri našem razmišljanju o nasilju.

Kar se tiče družbene nepravičnosti, menim, da smo na tem področju
dosegli manjši napredek. Pred nekaj leti se je ponovno pojavilo zanimanje

48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55